maandag 9 april 2012

Franse boule



Soms kan ik zomaar ineens wegdromen .... ik doe mijn ogen dicht en beeld me in dat ik voor m'n tentje in de warme zon zit... lekker genieten.
Zowel ItaliĆ« als Frankrijk zijn onze favoriete vakantielanden. Hoewel ItaliĆ« bovenaan staat, dit vanwege de kids. Italianen zijn dol op kinderen en dus nemen wij ze gezellig mee uit eten. We gaan vaak wel 's middags, dan lunchen we uitgebreid, zodat we vaak maar 2 keer op een dag eten... net zo makkelijk. De kids zijn dan ook niet moe.....

Zo combineerde ik dit weekend onze 2 favoriete vakantielanden. Ik maakte een heerlijke pastasaus en een Franse boule.....
Het vakantiegevoel komt meteen naar boven... nog even 3 maanden wachten.

Het recept voor de Franse boule vond ik hier. Ik veranderde het recept een beetje omdat ik graag meer volkorenmeel gebruik dan witte bloem. Zo is de boule gezonder en voedzamer.. het deed gelukkig niets van de smaak af.
Volgens zoonlief mocht ik dit brood altijd bakken.....

De pastasaus maakte ik van verse tomaten, ui en verse groenten. Wij proberen pasta altijd zoveel mogelijk op de Italiaanse manier te eten. Veel saus en weinig pasta. Eigenlijk hoort hier natuurlijk een verse pasta bij op basis van durumtarwe en ei, maar ik kies ervoor om volkorenpasta te eten. 
Een belangrijk onderdeel van de volkoren pasta zijn complexe koolhydraten. Dit houdt in dat deze koolhydraten moeilijk af te breken zijn door het lichaam, waardoor de energie gelijkmatiger vrijkomt. Hierdoor heb je minder snel last van een hongergevoel als je volkoren pasta eet, dan wanneer je witte pasta eet, waarvan de koolhydraten sneller afgebroken worden door je lichaam. Hetzelfde geldt voor wit en bruinbrood. Verder bevat volkoren pasta veel meer vezels, wat belangrijk is voor een goede stoelgang.
Genoeg redenen dus om volkorenpasta te kiezen!











1 opmerking:

  1. Hoi Jacoline,

    Op welke wijze heb je dit recept aangepast?

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen