dinsdag 19 juni 2012

Andijviequiche (1)


Vanmorgen fietste ik met zoonlief een rondje in onze omgeving. Zie ik ineens een bordje langs de weg: Andijvie. Nu hou ik er van om rechtstreeks bij de boer te kopen, het is zo lekker vers, geen tussenhandel dus hij krijgt een eerlijke prijs en je hebt vaak gezellige praatjes.
En inderdaad, een gezellige boer, andijvie die net van het land was en zoonlief was helemaal blij toen hij bij de paarden mocht kijken.
Aangezien het een krop van wel een kilo was moest ik het wel direct opmaken. Andijvie is een groente die je zo vers mogelijk moet eten dan smaakt hij het beste.
Zo maakte ik vanavond een nieuwe andijvie quiche. Ik schreef al eerder een recept voor andijvie quiche, maar deze is eenvoudiger. Eigenlijk is hij gebaseerd op mijn spinazie quiche, maar dan zonder gehakt.
Door dat ik er een paar verse pruim tomaten in had verwerkt kreeg hij een beetje een zoete smaak, zodat de bittere smaak van andijvie niet meer te proeven was. Voor de kinderen ook heerlijk. En aangezien hier voldoende kaas en eieren in zitten hoeft er geen aardappeltje bij. Eventueel nog lekker pittig met een speklapje.

Ingrediƫnten (voor 4 personen)
Recept printen
  • rauwe andijvie  (reken 3 ons per persoon)
  • 4 pruim tomaten (heet ook wel pomodori of romatomaten)
  • eetlepel roomboter
  • 4 biologische eieren
  • 200 ml slagroom
  • 50 gram geraspte kaas
  • peper & zout

Bereiden

  1. Snij de andijvie fijn en was deze goed. 
  2. Verhit in een grote pan de roomboter en roerbak hierin de andijvie. Ongeveer een minuut of 3. 
  3. Laat de andijvie in een vergiet goed uitlekken. 
  4. Snij ondertussen de tomaten in blokjes en voeg deze bij de andijvie. 
  5. Roer de slagroom en eieren samen, breng deze op smaak met peper & zout. 
  6. Leg de uitgelekte andijvie in een ovenschaal en schenk hierover het roommengsel. 
  7. Strooi bovenop nog wat stukjes tomaat en de geraspte kaas.
Bak de quiche in 30 minuten gaar en bruin in een voorverwarmde oven van 180 graden.

Eet smakelijk!

Dit recept is voor Gok: groen






1 opmerking:

  1. ziet er heerlijk uit...heb je ook een idee van het aantal koolhydraten?

    BeantwoordenVerwijderen