donderdag 4 oktober 2012

Aubergine pizza


Aubergine pizza

Pizza. Een favoriet gerecht van velen. De diepvriespizza's heb nooit echt lekker gevonden (namaak en mij te chemisch). Ik voelde me na het eten altijd vies, dik en vettig...Dus maak ik ze af en toe zelf met italiaanse bloem.
Alleen zitten daar nog steeds veel koolhydraten in. Een koolhydraatarme variant zou wel heel erg fijn zijn.

Na wat experimenteren is deze pizza's het resultaat. Koolhydraatarme, zonder vervelende E-nummers en vooral gezonde aubergine pizza's. Eenvoudig om te maken, beleggen met wat je in huis hebt of wat je lekker vind en lekker gezond snacken.

Ook lekker met verkruimelde feta of geitenkaas. Geïnspireerd? Ik ben benieuwd waar jullie de pizza mee zou beleggen en wat jullie favoriet is. Laat het me weten!

Ingrediënten
(1 persoon)
Recept printen
  • 4 plakken aubergine (ca. max 1 cm dik, liever dunner)
  • zout & peper
  • 1 tomaat
  • halve bol buffalo mozzarella 
  • paar plakjes droge worst / salami
  • olijfolie

Bereiding
  1. Bestrooi de plakken aubergine met flink wat zout, leg ze op een keukenpapier en laat ze daar minimaal 30 minuten liggen. Op deze manier onttrek je het overtollig vocht van de aubergine.
  2. Bak / gril de aubergine in een klein beetje olijfolie in een pan. Ongeveer 2 minuten aan elke kant.
  3. Leg de gebakken aubergine op een bakplaat en beleg deze met de tomaat en droge worst.
  4. Snijd de mozzarella in dunne plakjes en leg deze er bovenop. 
  5. Eventueel nog wat peper en reepjes basilicum.
  6. Bak de aubergine pizza in een voorverwarmde oven van 175 graden ongeveer 10 minuten, totdat de mozzarella is gesmolten.
  7. Sprenkel er nog een klein beetje olijfolie overheen en smullen maar!


Dit recept is voor Gok: groen





6 opmerkingen:

  1. Gisteren gemaakt. Groot succes! Zeker een goed alternatief voor de pizza en toch super gezond :)! Gr. Shannon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn partner kookte altijd (zo'n 30 jaar) en door gezondheidsproblemen kan dit niet meer en sta ik dan nu in de keuken. Sinds kort proberen we koolhydraat arm en suiker vrij te leven.
    Vandaag de aubergine pizza's gemaakt, gecombineerd met een goed gevulde salade. Het was echt een succes en voor herhaling vatbaar. Alleen zal ik dan de aubergine plakken, na het door zout vocht onttrekken even afspoelen onder de kraan. Nu had ik ze alleen met keukenpapier gedept, maar het geheel was wel erg zout. Maar echt een aanrader!!
    Yvone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag gemaakt, heerlijk, die eet ik vaker. Makkelijk en erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb op een andere website een soortgelijke 'pizza' gezien alleen dan courgette i.p.v. aubergine. Nog niet geprobeerd, maar vast ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ze gisteren gemaakt. Idd erg lekker.

    Alleen te zout zoals Yvonne al schreef (ik had ze ook leen maar gedept)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verschrikkelijk lekker!Zelf heb ik er nog dunne schijfjes courgette bij gedaan en sneetjes mozzarella gebruikt bovenop dit alles ,lekker krokant!bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen