woensdag 7 november 2012

Quinoa salade


Quinoa met kip en champignons


Van verschillende lezers had ik al eens een berichtje gekregen over Quinoa of ik daar eens iets van wilde maken....tja, het heeft even geduurd maar hier dan toch een echt verrassend lekker gerecht!

Quinoa is geen graansoort, maar door de korrelvorm lijkt het er wel op.
Quinoa heeft veel voordelen, zoals: glutenvrij, veel vitamine's en eiwitten en het heeft een lage GI, dus minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel.
Genoeg redenen dus om eens te proberen! Ik vond het zelf erg lekker en zeker voor herhaling! In plaats van bouillon heb ik gewoon gekookt water gebruikt en dat aangevuld met wat Keltisch Zeezout. Ik vond dit zeer smaakvol en zeker een goede vervanger voor bouillon. Als groenten gebruikte ik paksoi omdat ik dat voor handen had, maar met snijbiet, rode bietjes of wilde spinazie is het denk ik ook erg lekker.

Ingrediƫnten (voor 3 personen)
Recept printen

  • 150 gram quinoa
  • 200 gram champignons
  • 1 klein uitje, fijn gesneden
  • 1 teentje geperste knoflook
  • 1 klein stukje gedroogd pepertje
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 50 ml droge witte wijn
  • 400 ml groentebouillon
  • 100 gram kipfilet in reepjes
  • 250 gram paksoi in reepjes
  • 1 eetlepel roomboter
  • 4 eetlepels parmezaansekaas
  • 2 eetlepels peterselie

Bereiding
  1. snijd het uitje fijn en halveer de champignons.
  2. Bak de ui, knoflook, pepertje en de helft van de champignons op matig vuur in de olijfolie.
  3. Voeg na 5 minuten de quinoa toe en verwarm deze even mee.
  4. Schenk de wijn in de pan en laat deze al roerend verdampen.
  5. Schenk de bouillon bij de quinoa en kook de quinoa in ongeveer 15 minuten gaar. Mocht de bouillon al verdampt zijn, voeg dan nog een klein beetje bouillon toe.
  6. Bestrooi de kipfilet met zout en peper. Bak deze in een pan met roomboter gaar. Roerbak de laatste paar minuten de gesneden paksoi en de overgebleven champignons mee.
  7. Voeg de kipfilet, champignons en de paksoi toe aan de quinoa.
  8. Roer vlak voor het serveren de parmezaanse kaas en de peterselie door de quinoa. 
  9. Garneer het geheel nog wat extra met parmezaanse kaas.


Dit recept is voor Gok: oranje







4 opmerkingen:

  1. Vanuit mijn eigen vakgebied weet ik dat quinoa heel gezond is. Het valt niet onder de categorie granen, maar grassen, zoals gierst, amarant sorghum etc, maar ook de vele rijstsoorten vallen hieronder.
    Quinoa koken afkoelen en klaarmaken als een couscous is zeer zalig. Ik doe dat ook met kamutcouscous, eiwitrijk en koolhydraatarm en echt heerlijk.
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk recept! Je merkt niet eens dat er weinig kip gebruikt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verrukkelijk recept! Hier met de hele familie (Opa en oma waren er ook bij) van gesmuld. Heb alleen tijdens het koken de saus op mijn keukenblad laten vallen waardoor een een vieze vlek op kwam te zitten die ik er niet meer uit kon krijgen.. Heb toen een mooi nieuw keukenblad gekocht op http://composietkeukenblad.be onwijs goede service en ben er erg blij mee. Nogmaals een super recept en zeker voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het vandaag gemaakt. Zelf nog wat extra kruiden bij gegooid. Ik houdt niet van parmezaan en dan mis je toch wat pit. Maar is gelukt. Lekker mee nemen naar mn werk komende week. Bedankt (alweer!!).

    BeantwoordenVerwijderen