vrijdag 6 december 2013

Rode kool met appeltjes

Rode kool met appeltjes


Rode kool met appeltjes, zoals het vroeger thuis smaakte....
Even twijfelde ik of ik dit recept zou plaatsen. Maar zo net na de Sinterklaas is een lekkere wintergroente wel welkom. Een andere rede is dat mijn vriendin, die zelf ook veel bakt en kookt, onlangs aan mij vroeg hoe ik rode kool klaar maak.
En nee, dan bedoel ik niet die kant en klare uit een potje of zakje. Oké als je snel wilt zijn..... Maar ik bedoel gewoon zo'n mooie verse rode kool. Maak gelijk een pan vol. Als het is afgekoeld kun je het prima invriezen en je hebt de volgende keer een snelle maaltijd!


Ingrediënten
Recept: printen

  • 1 biologische rode kool
  • 1 biologische appel
  • scheutje azijn
  • zout
  • 1 laurierblaadje
  • eventueel theelepel honing
  • snuf kaneel
  • Aanvulling: via Facebook gaven veel mensen aan een scheutje rode wijn er bij te doen...... 
Bereiding
  1. Schaaf de rode kool in dunne reepjes en doe het in een pan met een klein laagje water.
  2. Voeg daaraan toe wat zout, het laurierblaadje, snuf kaneel, honing en scheutje azijn. 
  3. Breng de rode kool aan de kook en draai het vuur laag en laat het minimaal 45 minuten zachtjes sudderen.
  4. Was de appel en snij hem in blokjes, voeg na 45 minuten de appelblokjes toe en laat het geheel nog 15 minuten zachtjes pruttelen.
  5. Verwijder het laurierblaadje voor het serveren.
Eet smakelijk!






3 opmerkingen:

  1. Bedankt! Ik had nog een rode kool liggen, dus dit komt erg goed uit.

    Groetjes, Guus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag de rode kool gemaakt. Ipv de azijn een scheutje witte wijn, die al aardig onderweg was azijn te worden, gebruikt. Rode wijn had ik niet open staan, maar wel een flesje rode port. Dan daar maar een scheutje van toegevoegd. De appeltjes had ik te vroeg toegevoegd, dus die waren niet meer terug te vinden. En de rode kool was super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt erg lekker hoe je het allemaal beschrijft Lia! Super

    BeantwoordenVerwijderen