zondag 29 april 2012

Romige ei-mosterdsoep


Vanavond wilde ik graag weer eens iets anders eten, eigenlijk wat ik nog nooit gemaakt had. In het kookboek van GOK vond ik een recept van eieren in mosterdsaus. Ik heb het een klein beetje veranderd en het is nu een romige ei-mosterdsoep geworden. Lekker makkelijk, vol van smaak en ook nog eens heel snel klaar en helemaal groen voor Gokkers! Dit wordt voor mij een nieuwe favoriet!

Ingrediënten:
(1 persoon)

  • 2 hard gekookte eieren (warm)
  • 1 sjalotje, fijn gesneden
  • 50 ml bouillon (vers of van een blokje)
  • 100 ml slagroom
  • 10 gram roomboter
  • 2 koffielepels mosterd
  • peterselie


Bereiding
Fruit de sjalotjes in de roomboter. Voeg dan de bouillon toe en laat het een paar minuten zachtjes koken. Roer dan rustig de slagroom er door. Zorg dat het niet meer kookt, want anders gaat je slagroom schiften. Roer de mosterd er doorheen, totdat deze volledig is opgenomen. Halveer de eieren of in kwarten snijden. Schenk de soep in een kom en leg daar de stukken ei in. Garneer met wat peterselie.

Tips:
- gebruik ipv slagroom Crème Fraîche. Je krijgt dan meer een saus, lekker bij bv spinazie, witlof of asperges
- het sausje zonder ei is ook goed te gebruiken bij bv bloemkool
- voeg stukjes gesneden ham toe voor extra smaak
- ook erg lekker met stukjes asperges er in

Dit recept is Groen voor Gok!

Bron;het orginele recept komt uit kookboek 2 GOK
Ik ben enthousiast over deze kookboeken, meer info vind je op http://www.gripopkoolhydraten.nl/gok-boeken/kookboek-2-inkijk/kookboek2-04/


10 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker en smakelijk uit. Ga ik binnenkort denk ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jacoline, Heb jij een idee hoe ik een soepje kan binden ipv met bloem? Met psylliumvezels lijkt het mij niet lekker, ik zat te denken aan eidooiers. Dat heb ik van de week bij een knoflooksoepje gedaan. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou maïzena kunnen gebruiken dat bevat minder koolhydraten en anders een eidooier maar oppassen dat het niet te heet wordt zodat het gaat schiften. Succes laat je het weten of het lukt?

      Verwijderen
  3. Wаy cool! Ѕomе extremelу vаliԁ points!
    I aρpreciatе you writing thiѕ poѕt аnd the rest of the webѕite
    iѕ also rеally good.

    Αlsо vіsit my wеb sіtе:
    green coffee beans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanκ you for the auspісіous writeuρ.

    It аctually uѕed to bе a leisure accоunt it.
    Loοk aԁνanced to far intrοduceԁ agгeeable from you!
    By the ωay, hoω саn ωе keep up a cоrrespondence?


    Fееl free to surf tο my ѕite: raspberry ketone supplement images

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gеnuinеly nο mаttег іf somеοne
    doеѕn't know afterward its up to other viewers that they will assist, so here it happens.

    Feel free to surf to my webpage - theteeth.net

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk! Heb het net gemaakt en het was echt verrukkelijk!

    Dank je voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om wat extra groenten binnen te krijgen heb ik een stang prei in kleine ringetjes meegefruit. Ook heb ik een gedeelte van de room vervangen door bio volle melk. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk soepje !!
    Ik heb gesmuld 😉
    Nog een beetje over voor de lunch voor morgen !!

    BeantwoordenVerwijderen