zaterdag 28 april 2012

Suikerverslaving

 

Heb jij ook wel eens het gevoel dat een suikerrijke snack je doet verlangen naar nog meer suiker?  Dat klopt!


Wat is suiker eigenlijk?
Suiker behoort samen met zetmeel tot de voedingsgroep koolhydraten. Koolhydraten heb je nodig voor je dagelijkse energie voorziening. En koolhydraten haal je het beste uit groenten, linzen, bonen en quinoa.

Welke soorten suiker zijn er?

  • De meest slechte soort suiker die er is is de geraffineerde suiker (bewerkt in de fabriek). Deze suiker vind je vooral in koek, snoep, maar ook verstopt in heel veel voorverpakte producten in de supermarkt. Wanneer je deze suiker neemt, krijg je een korte kick (de verslaving.... ) , je bloedsuikerspiegel stijgt snel omhoog en daalt daarna naar beneden zodat je energieniveau daalt en je voelt je moe. Je wordt er dik van en het heeft geen enkele voedingswaarde.
  • Natuurlijke suikers zitten vooral in fruit. Deze zijn 'gezonder', maar pas op ook natuurlijke suikers zijn suikers. Probeer daarom niet te veel en te vaak fruit te eten, maar beperk het tot 1 á 2 x per dag, pas ook op met honing, agavesiroop en stevia. Ze houden je zoete smaak in stand.
  • Suikers zit ook in alle geraffineerde witmeelproducten als, witbrood, witte pasta, witte bloem, witte rijst.
Suikerverslaving.
Suikerverslaving is een echte verslaving! Ik weet het, want helaas heb (had?) ik er ervaring mee. Geraffineerde suikers (en ook kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam) zorgen voor de aanmaak van dopamine in je hersenen. Daardoor ga je je lekker voelen..... Logisch dat het moeilijk is om hiervan af te komen. Je lichaam wil steeds weer dat lekkere gevoel  terug krijgen. En dat gaat het snelst door geraffineerde suikers te eten.
Als je een tijdje geen suiker hebt gegeten, wordt je trillerig, moe en heb je een slechte concentratie. Je behoefte naar zoet neemt steeds meer toe.

Hoe kom ik van mijn suikerverslaving af? 
Een aantal tips, maar onderschat de verslaving niet. Alleen met wilskracht en discipline kun je hiervan af komen!

  1. Start met gezond eten. Kies er voor om radicaal suiker uit je leven te bannen. 
  2. Is punt 1 te groot of te sterk voor je? Begin dan met een aantal producten uit je lijst te schrappen. Neem bv al geen suiker meer in koffie en thee en yoghurt. Dat is vaak al een heel goed begin!
  3. Kijk eens in je keukenkastjes en gooi (of geef) alles weg wat vol zit met geraffineerde suiker, zoals koekjes, snoep, jam, kant en klaar pakjes / zakjes / maaltijden, witte pasta.....
  4. Kies voor volkorenproducten, eet liever desembrood, neem volle yoghurt. Eet niet meer dan 2 sneetjes brood per dag en 2x in de week aardappelen of pasta of rijst.
  5. Leer etiketten lezen: vaak wordt suiker ook verstopt onder de naam van bv: dextrose, fructose, glucose, maltose, maltodextrine, sucrose....en de chemische zoetstof: aspartaam (E951), die veel te vinden is in light producten. Echt laten staan!!!
  6. Vul je kastjes en koelkast met o.a.: roomboter, rauwe noten, een gekookt ei, kaas, en rauwe groenten, sla, biologisch wit vlees (kip) en vette vis, olijfolie, walnootolie / koolzaadolie,.
  7. Drink veel water en/of groene thee. Beperk koffie en alcohol.
  8. Wil je afvallen? Ga gokken, zo leer je goed de gezonde levenstyle en je valt af!  
Ik hoop dat ik je met deze tips op weg heb geholpen. Suikerverslaving is echt te overwinnen! Je beloning zal fantastisch zijn omdat je je elke dag fit zult voelen. En je zult vanzelf slanker worden.....

Heel veel succes! 
Jacoline

3 opmerkingen:

  1. Kan ik in plaats van palmsuiker ook sucanat gebruiken.

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er op een verpakking staat koolhydraten "waarvan suikers" is dat dan gewoon suiker of natuurlijke suikers zoals in fruit. Laten liggen of kan het met mate?

    BeantwoordenVerwijderen