woensdag 25 april 2012

Workshop brood bakken

2 Franse landbroden en 12 witte bolletjes

Ongeveer 2 jaar bak ik nu zelf brood. Vloerbrood, bolletjes en 'gewone' bruine broden zoals bij de bakker. Maar veel en veel lekkerder! Nu gaat het mij niet alleen om de smaak, die is uiteraard wel belangrijk. Cruciaal voor mij is ook dat hier geen enkele toevoegingen in zitten. Ik weet precies wat er in mijn brood gaat. Geen enkele broodverbetaars of andere bedriegers die de bakkers nog wel eens toevoegen. Wil je daar eens meer over weten, kijk dan bij Foodwatch, hier laten ze zien hoe wij als consumenten bedrogen worden. Maar daar doe je toch ook niet meer aan mee?


Ooit ben ik begonnen met een goede broodbakmachine. Best leuk om te starten, maar na een korte tijd smaakt elk brood hetzelfde. Ik vond dat het niet uitmaakte welke tarwe ik gebruikte, of dat ik wel of geen zaadjes toevoegde. 
Dus ben ik begonnen met zelf brood bakken in de oven. Nou, als je dit eenmaal gegeten hebt wil je niets anders meer.
Zo lekker, zo vers, knapperig, het huis ruikt heerlijk, een leuke bezigheid... kortom genoeg redenen om het zelf te bakken. 
Nu ik op dit moment aan het Gokken bent vind ik het ook echt moeilijk. Ik geniet van een lekker vers knapperig broodje, ik kan dan ook niet beloven dat ik mijn hele leven geen broodje meer eet. Nee, dan maar mn aardappelen en pasta laten staan zodat ik af en toe in mijn uurtje een snee brood kan nemen.

Om meer te leren volgde ik vandaag een workshop bij Levine. Zo veel geleerd, goede tips, wat zijn de juiste ingrediënten.... en natuurlijk brood gebakken. Hierboven zie je het resultaat.
Zo leerde ik dat elk broodrecept is opgebouwd volgens een bakkersformule. Deze formule wordt door bakkers over de hele wereld gebruikt. Nu kan ik vrijwel alle recepten 'uitrekenen' en kijken of het klopt, of het bijvoorbeeld niet te nat of te zout is. En zelfs een recept veranderen. Zo weet je dat je brood bijna niet kan mislukken. Omdat de workshops maar voor 3 personen zijn is er voldoende aandacht voor vragen en andere zaken. Dit is heel fijn, zo leer je veel!
Kortom een en al gezelligheid. Wil je het ook leren of fijnere kneepjes uit het vak kennen? Volg dan een workshop. 




2 opmerkingen:

  1. Hoi Jacoline,

    Gebruik je ook gist in je zelfgebakken brood? Zo ja, welke als ik vragen mag?

    Groetjes,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yvonne,

    Ik gebruik altijd instant gist van Bruggeman. Voordeel is dat deze gist niet in vloeistof hoeft te worden opgelost. Het kan in de koelkast bbewaard worden, zelfs enkele maanden lang. Dit kun je in verschillende maten kopen, vaak bij een molen, of een gezondheidswinkel.
    In de supermarkt wordt instant giest in zakjes van 7 gram verkocht van Dr. Oetker. Naar verhouding is dit wel erg duur, maar als je geen Bruggeman kunt krijgen is dit wel een goed alternatief.
    Succes met bakken!

    BeantwoordenVerwijderen