maandag 23 april 2012

Prei uit de oven


M'n diner plannen? Nee, daar ben ik geen ster in. Vaak kijk ik in de loop van de dag wat er in de koelkast ligt en daar maak ik een maaltijd van. Zo blijf ik creatief en eet ik heel gevarieerd.
Vandaag vond ik in de koelkast een prei die op moest. En dus ging ik vanavond aan de slag voor een preischotel. De saus blijft een beetje dun, zelf vind ik dat wel lekker. Zeker als je er aardappels bij eet, heb je een romige saus. Wil je liever toch dikker? Kluts dan een ei samen met de slagroom en giet dit over het mengsel.

Prei is enorm gezond, bevat mineralen, veel vitamines zoals B6, C, foliumzuur en ijzer. De basis pakte ik vanuit Kookboek 2 van Grip op Koolhydraten, maar k gaf er toch m'n eigen draai aan. Net even wat lekkerder!



Ingrediƫnten:
(2 personen)

  • 2 preien
  • 3 Ć” 4 plakjes ham (vleeswarenbeleg)
  • 50 ml slagroom
  • ca 50 gram geraspte kaas
  • olijfolie
  • peper en zout
Bereiding
Breng een pan met water en zout aan de kook. Snijd de meest donkergroene bladeren van de prei. Halveer het witte en lichtgroene gedeelte van de prei in de lengte en snijd de prei in stukken.
Kook de prei in circa 3 minuten beetgaar en giet de prei af. Vet een ovenschaal in met een scheutje olijfolie. Vul de schaal met prei, breng op smaak met zout en peper, leg er stukjes ham overheen, giet de slagroom er overheen en werk het geheel af met de geraspte kaas.
In een voorverwarmde oven op 180 graden ca 15 minuten. Eventueel de laatste 5 minuten even onder de gril voor een lekker krokant korstje.



3 opmerkingen:

  1. Hoi Hoi
    Weet je wat ook lekker hierbij is?! Ik maakte ook vaak een preischotel en daar ging dan een beetje geraspte sinsasappelschil overheen... bijzonder en lekker effect
    groeten Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk recept, ik eet het vaak, 1 persoons portie, zo klaar, ga vandaag beetje sinaasappelrasp er ook over doen, jammie, ik bak er aardappeltjes bij en klaar. Je nieuwe recept ziet er ook lekker uit, ga ik ook maken:)
    Dank je wel!
    Josefina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jacoline wat een leuke blog! Vandaag maak ik je preischotel na de succesvolle bloemkookquiche van gisteren. Net wat ik zoek: gezond, eenvoudig, puur. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen