vrijdag 10 april 2015

Gezonde koek



Een gezonde lekkere glutenvrije en suikervrije koek!


Een koek gaat er altijd wel in en helemaal een gezonde. Dat is zo'n lekkere gedachte hé ?
Dit is echt zo'n gezonde koek, er zit zelfs wortel in verwerkt. De wortel proef je niet, maar geeft een lekkere zoete smaak. Ik deed er een paar rozijnen door, maar wat andere noten zal ook best lekker smaken. En o ja, ook nog eens snel te maken, gewoon 2 kommen en een vork... Scheeltje je ook weer afwas!
Heerlijk voor tussendoor, uit school of zoals ik als ontbijt!

Eet smakelijk.


Ingrediënten

  • 1 wortel geraspt (ongeveer 75 gram)
  • 200 gram amandelmeel
  • 3 eieren
  • 1 eetlepel gesmolten kokosolie
  • 1 theelepel baking soda
  • 1 eetlepel honing
  • 2 eetlepels appelstroop
  • Theelepel kaneel
  • snufje zout
  • handje rozijnen

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. Voeg alle droge ingredienten bij elkaar en roer deze door elkaar
  3. klop in een andere kom de eieren los met een vork en voeg daar de honing, appelstroop en kokosolie aan toe, goed mengen
  4. Schenk dan het ei mengsel bij de amandelmeel en roer het geheel goed door elkaar
  5. Vet een cakeblik ( 21 x 9 cm) in met een beetje kokosolie
  6. Schenk het mengsel in de cakeblik en zet de koek in de oven
  7. Bak de koek ongeveer 20 á 25 min, hij is gaar als een satéprikker er schoon uitkomt.
  8. Laat de koek afkoelen in het blik
  9. De koek bewaar ik gewoon in het cakeblik 
Geniet er van!



18 opmerkingen:

  1. Hallo Jacoline, wat doe ik met de wortel ? Bij de bereiding kom ik deze niet meer tegen, raspen misschien en als laatste toevoegen ?
    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Petra,
      Bij de ingredienten staat: 1 wortel GERASPT.
      Hij is heerlijk !!!!

      Verwijderen
  2. Ik heb m idd als laatste erin gedaan Petra hij is werkelijk waar voortreffelijk. Bedankt jacoline!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hem vandaag gemaakt als toetje voor de kinderen. We waren er gek op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat heb je fijne recepten . Je inspireert me om gezond te eten, dank je wel. groetjes Moniek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk zeg!! Echt verrukkelijk! een blijvertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jacoline, de koek staat in de oven. Het voorproefje was heerlijk!! hmm heb er zin in. Bedankt alweer voor het delen van dit heerlijke recept. groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is dit een gok recept? Is deze oranje of groen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een apart recept, dankjewel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er lekker uit!
    Mag ik vragen waarom het recept GOK-groen is ondanks gebruik van wortel, honing en appelstroop? Ik ben net begonnen en nog volop bezig met een zoektocht naar recepten en producten e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het is beslist niet gokgroen alleen als je de appelsap er uit laat en de wortel dan pas is die gokgroen Jacolien miss even aanpassen naar GOK-orange

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb de koek vandaag gemaakt, hij was heerlijk! Ik wil je bedanken voor je inspirerende blog! Het is een van de redenen geweest waardoor ik besloten heb gezonder te gaan leven. Ik kook nu bijna elke dag zelf en gezond (met natuurlijk veel recepten van deze blog), en ben recent begonnen met yoga bij Zest Your Life! Blijf zo doorgaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amandelmeel is best duur. Kan dit ook met speltmeel?
    Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij wel, denk dat je ook kokosmeel of havermoutmeel kan gebruiken.

      Verwijderen
  13. Ik zou geen kokosmeel gebruiken. Dat verpest het heerlijke recept!!

    BeantwoordenVerwijderen