dinsdag 7 mei 2013

Amandel chocoladetaart


Glutenvrije amandel chocolade taart

Deze taart is zo verschrikkelijk lekker en nog bijna gezond ook! In het recept heb ik amandelmeel gebruikt. Nu weet ik dat verschillende mensen echt niet van amandelmeel houden. Nou in dit recept proef je het niet. Ik heb deze taart aan verschillende mensen geserveerd die niet van amandelmeel houden en die smulden van de taart. Probeer het eens!
Ook voor de Gokkers is dit een erg lekker recept! Hier kun je prima een stukje van eten in je uurtje. 

Oorspronkelijk komt dit recept uit De joodse keuken van Clarissa Hyman. Het heet ook maanzaadcake, zij gebruikt nl maandzaad. Ik weet niet wat ik daarvan vind.... dus ik gebruikte amandelmeel. Maar wil je het eens met maanzaad maken dat kan, vervang dan alleen de amandelmeel door het maanzaad. Je kunt exact de andere ingredienten aanhouden zoals aangegeven.

Smullen maar!

Ingredienten
Recept printen
  • 5 grote eieren, gesplitst
  • 75 gram palmsuiker of kokosbloemsuiker
  • 160 gram amandelmeel
  • 50 gram walnoten, fijn gehakt
  • 50 gram rozijnen
  • 4 eetlepels gesmolten chocola
  • 1 theelepel baking soda
  • 1 kneepje citroensap
Glazuur
  • 50 gram roomboter
  • 50 gram chocola (minimaal 70 % cacoa)

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Vet een springvorm in van 24 cm 
  3. Klop de eiwitten stijf 
  4. Klop in een andere kom de eidooiers met de palmsuiker tot een schuimig mengsel. Roer er dan de gesmolten chocola doorheen
  5. Roer de amandelmeel, walnoten, citroensap, baking soda en rozijnen door het ei-chocolade mengsel
  6. Spatel de helft van de eiwitten door het amandelmengsel en daarna de andere helft van de eiwitten.
  7. Schenk het beslag in de springvorm
  8. Bak de taart 40 minuten in het midden van de oven
  9. Laat de taart afkoelen
  10. Schenk het glazuur over de taart en laat het geheel afkoelen



Dit recept is voor Gok: oranje

25 opmerkingen:

  1. Je maakt me blij :D

    Groetjes Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog iemand blij............. deze heerlijke taart vanmiddag gebakken en de Bretonse appeltaart moet zijn eerste plaats delen met deze chocokanjer !
    Bedankt wederom.

    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het water loopt me bijna uit de mond ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi, ik heb een vraag: kun je deze taart in punten invriezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ruth invriezen kan maar ik zou het niet per punt doen dan droogt het te veel uit. Wel bv de helft en na het ontdooien in punten snijden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jacoline

    Ik heb deze taart vorig weekend gemaakt en de smaak was goed hij was alleen een beetje droog, misschien te lang in de oven gehad of de temperatuur te hoog? Ik heb me precies aan het recept gehouden.

    groetjes Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze taart gemaakt omdat ik morgen verlate verjaardags visite krijg. De taart is snel en gemakkelijk te maken en zo super lekker! Dat wordt nog moeilijk om vanaf te blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen. Dank je wel veel plezier morgen. En smullen!!

      Verwijderen
  9. Angela door het gebruik van amandelmeel kan het zijn dat je het als droger ervaart of misschien toch iets te lang in de oven. Elke oven is toch weer anders. Fijn dat de smaak wel goed was. Ik neem aan dat hij al op is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik bak vaak met amandelmeel dus ik weet dat het droger is. De tweede keer heb ik de taart wat minder lang gebakken en dat was al een stuk beter!

      Verwijderen
  10. Lijkt me heerlijk. Binnenkort eens proberen.
    Ik kan alleen niet tegen palmsuiker ben ik pas achter gekomen (gewone suiker vermijd ik ook al een tijdje). Oerzoet gaat ook niet goed in mijn lijf. Wat kan ik nog meer gebruiken als alternatief.
    Super leuke site trouwens. Krijg weer veel bakzin!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben benieuwd, ik heb de taart nu in de oven staan. Ik heb de palmsuiker vervangen door Stevia en de walnoten door Paranoten, amandelen en pecannoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Taart is erg lekker, alleen een beetje droog, volgende keer 5-10 minuten korter in de oven. De Stevia geeft wel een andere smaak.

      Verwijderen
  12. Kan de taart ook zonder noten gebakken worden of hebben deze een functie? Wij kunnen niet tegen noten maar de taart lijkt mij verder heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op hoeveel graden moet de oven? en hoelang precies?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 180 graden en 40 minuten, maar ik zou na 30 minuten even checken...

      Verwijderen
  14. Hallo Jacoline, mag ik jouw recept op chocoladetaartrecepten.nl plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo, ook ik eet geen geraf.suikers maar ook geen palmsuiker of kokosbloesemsuiker. Zou ik dit kunnen vervangen door ahorn- of agavesiroop?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi,

    Kan het amandelmeel vervangen worden met speltmeel?
    Ook heb ik kokosmeel, boekweitmeel en havermeel in de kast.
    Welke zou het meest geschikt zijn of heeft de amandelmeel een typische smaak aan de taart?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag dag,

    Ik las verschillende opmerkingen over dat de taart droog kan worden. Ik heb er iets lekker op bedacht wat de taart heerlijk smeuïg maakt! Laat 5 (verse) dadels 10 minuten weken in gekookt water. Prak het daarna fijn en voeg het aan het amandelmeelmengsel toe met de rozijnen en walnoten.

    Groetjes van Marlijn

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Jacoline,

    Het is echt een supertaart! mijn moeder en ik zijn allergisch voor een aantal dingen, maar met deze taart genieten wij lekker mee!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi jacoline,
    Wat een ongelooflijke vieze droge taart! Echt niet te eten! Het smaakt gewoon als brood. en nee, dat ligt niet aan mijn bakkunsten. met vriendelijke groet
    iemand die deze taart niet te vreten vind. Niks persoonlijks :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit taartje is redelijk goed gelukt ondanks dat ik vergeten was de baking Soda toe te voegen. Dus niet echt omhoog gekomen maar is toch goed van smaak.

    BeantwoordenVerwijderen