donderdag 10 mei 2012

De basis in de keuken etc.


Deze gezonde levenstyle is bij mij zo ingeburgerd dat ik niet anders meer wil en kan. Ik voel me veel fitter, meer energie, gezonder, slanker, opgewekter en vooral niet meer afhankelijk van eten.
Ik verlang niet meer terug naar de momenten dat eten mijn leven beheerste. Maar ik vind dat het zoeken naar en kopen van lekker eten net zo leuk kan zijn als het opeten.

Voor het koken heb ik wel een basislijst. Ieders lijst met basisdingen is natuurlijk verschillend. Jouw idee van thuiskoken, al je ervaringen met eten, kleuren jouw idee van wat er in je basislijst moet worden opgenomen.
Koop die paar ingredienten waarmee je echt een lekkere maaltijd in elkaar kunt zetten en vermoei jezelf niet met allerlei verleidelijke blikjes en potjes waarvan je denkt dat je ze misschien ooit op een dag zult gebruiken.

Toch wil ik je graag delen in mijn basislijst en ik ben benieuwd of je hem nog kunt aanvullen, laat het me weten!

Lijst printen

Koelkast

  • Roomboter
  • Slagroom
  • Crème Fraîche of Mascarpone 
  • Roomkaas
  • Mozzarella / Feta 
  • Kaas 48+
  • Kruidenboter zoals bv boursin
  • Griekse yoghurt
  • Eieren

Voorraadkast

  • Zonnebloemolie
  • Olijfolie
  • Olijven
  • Mosterd
  • Kokosolie
  • Zaanse mayonaise
  • Goede tomaten in blik
  • Evt. houdbare slagroom
  • Blikjes diverse vis: ansjovis, tonijn en zalm
  • Peper / Zout / Herbamare / Fleur de Sel
  • Rauwe noten: pecannoten, walnoten, amandelen, hazelnoten, macadamia's
  • Zaden voor crackers: pompoenpitten, sesamzaad, pijnboompitten, zonnebloempitten, (gebroken) lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, eventueel eiwitpoeder en Psylium Innuline
  • Tarwezemelen
  • Stevia
  • Geraspte kokos
  • Amandelmeel
  • Speltmeel en speltbloem
  • Uien / sjalotjes / knoflook

Verse producten

  • Diverse soorten sla
  • Komkommer
  • Prei
  • Bleekselderij
  • Paprika
  • Diverse groenten
  • Fruit
  • Citroen
  • Vers vlees, denk aan: kip en rund, bacon
  • Verse kruiden in een hoekje in de tuin / keuken (geen plek: koop dan gedroogde, maar weet wel die zijn veel minder smakelijk!)

Vriezer
Net als met elke voorraad kast moet je bij je vriezer op je hoede zijn voor te grote voorraden. Als je teveel opslaat kan dat ernstig bederven, omdat eten in de vriezer zo makkelijk begraven en echt vergeten wordt.
Maak een stevige voorraad van ingredienten waarmee je kookt. Het kan je echt helpen om lekkere eenvoudige dingen te eten maken, zonder dat je daarvoor op het laatste moment met je tong op je schoenen de supermarkt rond moet rennen. 
Het invriezen van restjes - bijvoorbeeld stoofschotels / quiches) in een eenpersoonsporties kan handig zijn voor die avonden dat je in je eentje eet.
Neem het pakje of zakje uit de diepvries voordat je 's ochtends naar je werk gaat en maak het als je 's avonds thuiskomt warm om te eten. Ik word daar enorm vrolijk van.

Wat zit er in mijn vriezer:

  • bouillon, botten van kip e.d. (hier komt tzt nog een stukje over)
  • restjes kaas / zoals geraspte kaas en parmezaanse kaas. 
  • Zomerfruit
  • Restjes wijn: meet ze af per glas en giet het in zakjes, zodat je ze later bij het koken kunt gebruiken
  • Eiwitten.

Niet Gok?:

  • brood, liefst spelt en anders volkoren
  • speltpasta / volkorenpasta
  • rijst
  • aardappels


Als je deze voedingsmiddelen in je koelkast en kast hebt staan, kun je ongelofelijk veel goede, gezonde en vullende maaltijden maken. Denk aan; salades met vis of kaas, flensjes, voedzame crackers maar ook zelfgemaakte mayonaise, eenvoudige tomatensoep, bouillon, kruidenboter, quiches...,
Is iets op, of pak je het laatste, direct aanvullen, zo grijp je nooit mis!





9 opmerkingen:

  1. Kijk, dit is nou handig ;o)

    dank je wel ...

    Groetjes van Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super, ik ga het gelijk uitprinten. Bij de basis in de voorraad kast als aanvulling nog (gebroken)lijnzaad,

    Groetjes Melly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is psyllium-inuline en waar kun je dat kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jolan Rohde, informatie over de psyllium kun je vinden onder het kopje Leestips!

      Verwijderen
  4. Handig zo'n basislijst. Ik kom inmiddels al een heel eind, neem deze lijst het weeked maar eens even mee als ik boodschappen ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eet je geen gedroogde vruchten, vind ik erg lekker! Maar weet niet of het in het dieet past! Top site overigens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit vond ik op internet onder gedroogd fruit......
      Energie (kcal) 188 282
      Koolhydraten (mg) 45 75
      Voedingsvezel (mg) 6,4 18,5
      Kalium (mg) 656 1500
      Calcium (mg) 30 280
      Fosfor (mg) 50 192
      Magnesium (mg) 16 80
      Ijzer (mg) 1 4,2
      Vitamin B1 (mg) 0,04 0,3
      Vitamin B6 (mg) 0,12 0,25

      Verwijderen
  6. Wat een super blog heb je geschreven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toen mijn dochter baby was vroor ik altijd eten voor haar in in deelblokjes. Ik had een oud eierbakje uit de koelkast, in de halfronde vormpjes deed ik dan eten; bevroren liet het makkelijker los dan uit een ijsblokjesvorm.
    Voor vloeistoffen kan je ook zakjes voor ijsblokjes gebruiken. Dan druk je later gewoon zoveel bolletjes uit als je nodig hebt. Te koop bij blokker.
    Dank voor al je tips Jacoline. Ik ben echt fan van je heerlijke recepten. Ga alles proberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen