maandag 15 oktober 2012

Rode paprika die groen is


Gevulde paprika met gehakt uit de oven

Paprika heb ik altijd standaard in huis, t zit vol met vitamine C en heeft een hoog gehalte aan Foliumzuur.
Ik vind dit echt een basisproduct. Je kunt ze door allerlei gerechten heen verwerken, maar ook lekker vullen met wat je lekker vind en in huis hebt. Zelf vind ik het een sport om eerst te kijken; wat heb ik liggen en dat te eten, in plaats van maar weer naar de supermarkt te rennen en een makkelijke zak en snelle (droge!) kipfilets te halen....

Hoe kan nu een rode paprika groen zijn?

Het Grip op Koolhydraten programma werkt met kleuren, groen, oranje en rood. Alle producten hebben een kleur codering gekregen naar aanleiding van de hoeveelheid koolhydraten dat het product bevat.
Alle producten die onder groen vallen, kan en mag je altijd eten, oranje beperkt en rood is verboden. Denk bij rood aan alle slechte E-nummers, cola, kauwgom e.d.
Ik kies voor mijzelf altijd uit de groene lijst en 1x per dag iets uit de oranje lijst. En gelukkig is die groene lijst enorm lang.... vandaar dat deze rode paprika groen is. 


Ingrediënten
(2 personen)

  • 2 rode of groene paprika's
  • 250 gram gehakt
  • 1 fijn gesnipperd uitje
  • 1/2 teentje knoflook
  • peper en zout
  • eetlepel fijn gehakte peterselie
  • 1 groot ei / 2 kleine eitjes
  • 100 ml slagroom / crème fraîche
  • 50 gram geraspte kaas

Bereiding
  1. Halveer de paprika's en snijd de zaadlijsten er uit.
  2. Het gehakt rul bakken in een pan en op smaak brengen met peper, zout en knoflook
  3. Kluts het ei samen met de slagroom tot een samenhangend mengsel, voeg hier de peterselie aan toe.
  4. Vul de paprika helften voor 3 /4  met het gehakt mengsel.
  5. Schenk er dan het eimengsel overheen en garneer de kaas er overheen.
  6. Bak de paprika's in een ovenschaal op 180 graden goud bruin, ongeveer 30 minuten.
Eet smakelijk!

Dit recept is voor Gok: groen






5 opmerkingen:

  1. Hoi Jacoline
    Vandaag ga ik je gevulde paprika's eens proberen ben erg benieuwd.
    Denk dat ze zo smaken als ze eruit zien.
    Fijn dat je zo een overzichtelijke site hebt.
    Kook ze weer.

    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom een heerlijk recept. Ik had het al vaker paprika gemaakt. Ik heb van de week dit recept weer gemaakt maar de vulling in een courgette bolletje (Van de Lidl) gedaan en een beetje gekookte bulgar erbij. Het smaakte heerlijk! (is dan wel voor GOK oranje)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jacoline,

    Dit klinkt erg lekker, maar ik ben nog zoekende wat erbij te eten. Het lijkt me dat 1 zo'n gevulde paprika per persoon niet genoeg vult of wel soms?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg genoten van deze maaltijd!
    Was erg lekker en we gaan hem zeker nog een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk recept Jacoline
    maar vraag wanneer moet het gesnippetde uitje erbij?
    ik heb het nu maar met de gehakt meegebakken en neem ook aan dat dat zo moet
    maar in de beschrijving noem je het uitje niet meer

    BeantwoordenVerwijderen