zaterdag 24 november 2012

Spelt rozijnenbrood


Volkorenspelt rozijnenbrood

Zo heel af en toe eet ik nog wel eens een boterham. Sinds ik beperkt koolhydraten eet heb ik vrijwel alle granen uit mijn eten geschrapt. Ik mis het niet eens meer... zo heel af en toe heb ik nog wel eens trek. Maar ja, ik denk meer lekkere trek. Want zeg nou zelf is dit een boterham?
Het is in iedergeval heerlijk met een dikke laag roomboter er op of een plak kaas.
Mmmmm helemaal lekker voedzaam vanwege het spelt.
t Is niet moeilijk om te maken, het kost je alleen ongeveer 3 uur van je tijd, maar dan kun je ook wel super smullen!


Ingrediënten
Recept printen

  • 500 gram volkoren speltmeel
  • 315 gram lauw warm water
  • 7 gram droge gist
  • 10 gram zout
  • 400 gram rozijnen

Bereiding
  • Kook ruim water en laat daarin de rozijnen 10 minuten wellen. 
  • Giet de rozijnen af in een vergiet en laat ze op een droge doek drogen.
  • Meng in een keukenmachine met deeghaak het spelt, water en gist door elkaar. Kneed dit 10 minuten lang zodat je een soepele deegbal hebt. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe.'
  • Is het deeg te nat voeg nog wat meel toe, te droog nog een klein beetje water toevoegen. Het gaat echt om druppeltjes!
  • Voeg de rozijnen toe aan het deeg. Kijk voor uitleg bij krentenbollen.
  • Vet een kom in met een beetje olijfolie en leg hierin de deegbal. Dek de kom af met een schone doek.
  • Laat het deeg in ongeveer 1 uur rijzen. Het deeg is klaar als je er met een vinger in prikt en het gaatje niet heel snel weer dicht gaat.
  • Stort het deeg op een licht ingevet werkblad. Verdeel het deeg in tweeen en vorm er een bol van.

  • Laat het geheel 10 minuten rusten.
  • Ondertussen kun je de rijskommen klaar zetten. Ik gebruik speciale rijsmandjes maar je kunt ook een tupperware kom of vergiet gebruiken. Leg er een theedoek in, strooi een klein beetje speltmeel over de theedoek.
  • Maak het bolletje nog wat steviger, strooi er een beetje bloem overheen en leg met de gladde kant naar beneden in de vorm.
  • Laat het deeg nu ongeveer 1 uur rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 220 graden. Verwarm op de onderste richel gelijk een ovenschaal mee.
  • Stort het deeg heel voorzichtig op een bakplaat (met bakpapier). Probeer met je hand het brood je een beetje te geleiden. Niet te langzaam want dan kan het brood inzakken.
  • Schenk nu een klein beetje kokend heet water in de ovenschaal en plaats de bakplaat in de oven.
  • Bak het brood nu 20 minuten op 220 graden. Verlaag daarna de temperatuur naar 200 graden. En bak het brood dan nog 30 minuten af. Dus totaal 50 minuten. Haal de ovenschaal met het verlagen van de temperatuur uit de oven. Pas op er kan nog heet water in zitten.
  • Laat het brood op een rooster afkoelen.

Eet smakelijk!


Dit recept is voor Gok: oranje





29 opmerkingen:

  1. is dit ook met speltbloem te maken?
    (groet van Claudia)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Claudia dit kun je prima met speltbloem maken. Gebruik dan wel 300 gram water en niet meer anders wordt het deeg te nat. Succes

      Verwijderen
  2. Jij bent snel met je antwoord. Maar heel erg bedankt, ga het dit weekend gelijk uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk vind ik het spelt brood ... bak het altijd voor mezelf in broodbakmachine met kaneel rozijnen noten ... jouw recept lijkt me ook heerlijk ...

    Groetsssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerd@, ik zou zeggen probeer het eens zonder broodbakmachine, je wilt niet weten wat je dan proeft. Zooooo veel lekkerder dan uit de BBM. Ik spreek uit ervaring. Heb eens een maand of 2 een BBM gehad... maar elk brood smaakte precies het zelfde :)
      k Ben benieuwd of je het aan durft. Laat je het weten?

      Verwijderen
  4. Dag Jacoline,
    Moet er helemaal geen vet (olie of boter) bij? Het lijkt me een erg droog brood worden. Of blijkt dat in praktijk wel mee te vallen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Nicolette, nee hoor er hoeft geen boter of olie bij. Het is een stevig en smaakvol brood. Als je wilt kan er altijd wat bij een gram of 25, maar het is niet nodig

      Verwijderen
  5. Hoi,

    Even een vraag over dat water. Ik ben een leek op broodbakgebied. Wil het gaan proberen.
    Moet je dat water in ovenschaal op je bakblik naast het brood zetten ?

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Petra je kunt het beste de ovenschaal op een apart bakblik er onder zetten. Succes!

      Verwijderen
  6. Hoi Jacoline,

    Ik wil graag dit recept gaan proberen.
    Alleen wil ik er graag een speltkrentenbrood van maken met amandelspijs. Is dit ook mogelijk? En zoja, na welke stap moet ik het spijs erbij doen?

    Ben zo ontzettend blij met jou site! Heb er al zoveel dingen van gemaakt! Dankjewel

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb je het al geprobeert Petra? denk dat het wel moet kunnen, maar ben benieuwd naar jouw ervaring....? groetjes Chantal

      Verwijderen
  7. Hoihoi,
    Lijkt me een heel lekker receptje, ga het morgen proberen. Kun je tegelijk met de rozijnen ook noten/zaden toevoegen? En mag ik vragen waar de ovenschaal met water voor dient?
    Groetjes van Machteld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, je kunt er meer of andere zaden aan toevoegen. Het schaaltje met water is bedoelt voor de korstvorming, zo krijg je een lekker knapperige korst.

      Verwijderen
  8. Gisteren gemaakt. Erg lekker! alleen werd bij mij de korst wat hard en de uitstekende rozijnen zwart. iets lagere temperatuur beter in mijn geval? Het brood blijft iets compact, klopt dat?
    Verder heerlijk! de kids hebben een plak mee naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die uitstekende rozijnen worden idd zwart. Heb ik ook wel eens... je kunt ze er gewoon afhalen.
      Iets lagere temperatuur of net iets korter bakken. Eventueel halverwege een stukje zilverfolie er op helpt ook tegen verbranden. Ja het brood is compacter omdat er verder geen houdbaarheidsstoffen of andere toevoegingen aan toegevoegd zijn. Fijn dat de smaak wel lekker is.

      Verwijderen
  9. Ik heb geen keukenmachine...hoe kan ik het beste kneden? (spelt vraagt andere bewerking)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is dit recept voor één brood of voor twee kleine?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb hem gemaakt. Hij is super lekker, maar ik vind de korst wel vrij hard geworden. Hoort dat? Hoe krijg ik die minder hard. Heb hem volgens de beschrijving in de oven gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die korst hoort inderdaad vrij hard te zijn. Dat komt omdat je hem niet in een bakblik bakt. Als je het water door melk of karnemelk vervangt krijg je een wat zachtere korst.

      Verwijderen
  12. Hallo!

    Je recepten zien er heerlijk uit! Ik wil graag dit recept vandaag gaan maken maar vroeg mij af of het klopt als ik het zo lees dat je als je geen rijskom hebt je een theedoek in een vergiet kan leggen daar de bol op. Moet je het vergiet dan nog afdekken voor het rijzen? En blijft de bol dan niet aan de theedoek plakken? Ben benieuwd alvast bedankt voor je leuke recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo!

    Lijkt me een heerlijk receptje!
    Is er ook een mogelijkheid om de gist te vervangen? Ik ben er zelf niet zo weg van.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan zuurdesem gebruiken (of wijnsteenpoeder).
      Ik bak alles met zuurdesem.

      Verwijderen
    2. hoe doe je dat dan?? Hoe maak jij een starter? dank je!

      Verwijderen
  14. Vandaag dit brood gemaakt en het smaakt heerlijk. Ik heb de helft van de rozijnen vervangen door gemengde noten en er een rolletje spijs in gedaan. Lekker voor bij de brunch morgen.

    Groetjes, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk brood! Ook helft rozijnen en noten..Hoe krijg jij er die mooie lijnen in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja, fijn dat je het zo lekker vind. Net voor dat het brood in de oven gaat snij je het deeg met een vlijmscherp mes een klein beetje in.

      Verwijderen
  16. Dag Jacoline, kan je ook met de hand kneden? en vraagt dat nog een speciale handeliing?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de hand kan prima, stevig kneden, uit elkaar trekken, met het deeg op het blad slaan en ongeveer na 10 min kneden is het goed. Als je een klein stukje deeg uit elkaar trekt en het blijft een soort vliesje, dan is het goed. Trek je het deeg gelijk uit elkaar dan moet je nog verder kneden. Succes

      Verwijderen