zondag 8 december 2013

Kiezen

Hieronder staat een stukje wat ik las op de website van de Schildklier Organisatie Nederland Dit gaat over mij en had ik zo zelf kunnen schrijven.....

Mijn beperkte leven is waardevol omdat ik nu de juiste keuzes leer maken. Niet altijd makkelijk, maar juist de kleine dingen in het leven worden dan heel bijzonder.

Verwacht daarom deze kerst van mij geen uitgebreide recepten, kook of baktips.
Maar wel een andere tip:

Blijf eens stil staan en kijk om je heen en zie de ander!


Liefs
Jacoline




Kiezen

5-12-2013
Wanneer kies je zelf? Wanneer is iets helemaal je eigen keus?
Als je ziek bent, zijn de keuzes beperkt. Natuurlijk kun je in het dagelijkse leven – met je tanden op elkaar – verder hobbelen. Doen alsof je nog volledig de baas bent over je eigen omstandigheden. Lekker jezelf voor de gek houden.
Tot het niet meer lukt. Tot je al je kracht nodig hebt voor die rotziekte. Je kunt nog wel kiezen, maar de opties zijn beperkt. Een marathon kun je niet meer lopen. En die leuke nieuwe baan moet het ook zonder jou doen.
Toch valt er nog genoeg te kiezen. Blijf je in bed of doe je stoer en ga je beneden op de bank liggen? Kun je naar die verjaardag of niet? Ga je vandaag of morgen naar de dokter?
Kiezen
 Je bent jaloers op anderen die zomaar alles schijnen te kunnen en te doen. Je staat buiten het leven dat je voor ogen had. Je bent veranderd. Je moet jezelf opnieuw uitvinden. Opnieuw je leven vormgeven. Een leven als chronisch zieke.
Het is een heel gevecht, maar het lukt je. Je beperkte leven kan ook heel waardevol zijn. Jij geeft er zelf waarde aan. Je trotseert de meningen en ideeën van anderen. Door jouw eigen keuzes maak je weer deel uit van de samenleving. Anders dan vroeger, maar jij hoort er – op je eigen manier – bij.
Zonder dit gevecht, was ik nooit gaan schrijven. Dit gevecht heeft mij een nieuwe identiteit gegeven.
Ik ben Joke Janssen, een schrijver. En dat is helemaal mijn eigen keus!


2 opmerkingen:

  1. Hier ook schildklierproblemen met nog een chronische ziekte erbij! Je hebt een goede keuze gemaakt en afgelopen jaar al genoeg recepten gepubliceerd. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Indeed, this achievement is a real wonder, thank you for this article anyway.

    voyance gratuitement

    BeantwoordenVerwijderen