zaterdag 30 augustus 2014

Notenkoek


Verrukkelijke notenkoek

Maandag gaan de jongens weer naar school. Het is dan weer tijd om lunchtrommeltjes te vullen en iets voor in de pauze. De regel is dat iedereen voor in de pauze fruit meeneemt of een gezonde koek.... nou ja gezond?? Ik vind in ieder geval al die voorverpakte schoolkoeken nou niet echt gezond. Dus ben ik alvast aan het bakken geslagen zodat de jongens ook iets lekkers mee kunnen nemen naast het fruit.
Natuurlijk is dit ook een lekkere  koek voor bij een kopje thee, of wat dacht je van een handig tussendoortje....? Gewoon lekker..... 

Ingrediënten (ca 10 stuks)
Recept: printen
  • 125 gram grof gehakte cashewnoten
  • 35 gram amandelschaafsel
  • 50 gram grof gehakte walnoten
  • 50 gram kokosrasp
  • 100 gram honing

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. Bekleed een ovenschaal (ca 13 x 20 cm) met bakpapier
  3. Voeg alle noten en kokosrasp door elkaar en schep met een vork de honing er doorheen
  4. Zorg dat de honing goed verdeeld is
  5. Stort het notenmengsel in de ovenschaal
  6. Druk de noten goed en stevig aan
  7. Bak de koek in 20 minuten goudbruin
  8. Laat de koek in de vorm afkoelen. 
  9. Als de koek volledig koud is kun je hem in stukken snijden.
  10. Bewaren in een goed afsluitbaar trommeltje in de koelkast, dan blijft het ongeveer een week goed,... maar eh bij mij lukt dat niet zo goed......

Wil je een groene voor Grip op Koolhydraten maken? Neem dan ipv honing 75 gram kokosolie en roer deze er doorheen, oplaten stijven in de koelkast en dan in stukken snijden. Bewaren in de koelkast! Let wel op dat kokosolie snel smelt dus niet echt handig om de koek dan mee te nemen, maar voor thuis......heerlijk!

Eet smakelijk!








35 opmerkingen:

  1. Hallo Jacoline,
    Ik ontdek net je blog... echt super!

    Groetjes,

    Valerie www.depretmeloen.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit ziet er lekker uit,ga het zeker maken.
    groetjes mien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeveel calorieen bevat een stuk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik tel geen calorieën alleen koolhydraten tellen voor mij.

      Verwijderen
    2. Is het geschikt voor iemand met suikerziekte

      Verwijderen
  4. Kan het ook met andere noten bij hazelnoten ipv walnoten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mag je er ook lijnzaad door doen? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja lekker.... Kan zo hoor zonder iets aan het recept te veranderen

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Jacoline,
    Ik heb de notenkoek vanmorgen gemaakt, hij is echt heerlijk! Ik ben alleen benieuwd waarom hij in de koelkast bewaard moet worden?

    Groetjes Megan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb 'm vanmorgen gemaakt. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk! Met agavesiroop ipv honing. En wat lijnzaad erdoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je kokosolie gebruikt ipv honing, moet je de koek dan wel bakken en daarna laten opstijven in de koelkast of bak je hem dan helemaal niet?
    Ik ben trouwens erg blij met je site! Was al fan van oa je ontbijtkoek, maar nu ik zwangerschapsdiabetes blijk te hebben zijn de gok recepten helemaal een uitkomst. De amandelmuesli staat al in de oven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik zou hem wel bakken, dan krijgen de noten een lekkerder smaakje, beetje geroosterd. Daarna goed laten afkoelen en ook weer bewaren in de koelkast.

      Verwijderen
  11. Gisteren gemaakt en ik vond het heerlijk de (klein)dochters ook en het is allemaal opgegaan.Morgen weer nieuwe maken.Bedankt voor je recept.Groetjes Janke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind honing niet lekker kan ik een ander zoet middel gebruiken bv. stevija (75 gr in kristalsuiker vorm)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoeveel koolhydraten bevat dit recept. Volg namelijk een koolhydraatarm dieet.
    groeten marianne klinkhamer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ja daar krijg je zoals zo vaak weer geen antwoord op...zucht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je al eens bedacht hoe druk Jacoline is met deze blog? Je kan ook eens zelf zoeken of rekenen. Hoe vaak worden niet dezelfde vragen gesteld aan haar? Je reactie is erg onsympathiek en ook nog anoniem. Dat in negatief lef hebben.
      Marjon ten Pas

      Verwijderen
    2. Ik vind het een hele legitieme vraag vooral ook om dat ze zegt dat ze geen cal.telt maar khd.
      Ben benieuwd hoeveel khd er in zitten, geweldig blog trouwens.

      Verwijderen
  15. hoi Jacoline,
    ik heb de koek vandaag ook geprobeerd, maar vond deze met 20 min baktijd vrij donker en de noten waren wat bitter geworden... hij zag er gewoon niet uit zoals dat heerlijke plaatje wat jij hebt.. heb je wellicht tips voor de tweede poging?

    groet, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je oven te heet is geweest of de baktijd te lang, dan verbranden de noten en worden ze bitter. Per oven kan de baktijd verschillen. De maximum oventemperatuur bij een recept met noten is 175 graden. Ik zet de temperatuur liever wat lager met een iets langere baktijd.

      Verwijderen
  16. Hi jacoline , ik heb ze ook proberen te maken maar ten eerste plakte de koek aan het bakpapier vast en brak de koek in stukken toen ik het in repen wilde snijden .
    heb jij misschien een tip ??

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi jacoline , ik heb ze ook proberen te maken maar ten eerste plakte de koek aan het bakpapier vast en brak de koek in stukken toen ik het in repen wilde snijden .
    heb jij misschien een tip ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had idd hetzelfde probleem... Verder was hij wel heerlijk ook al was het een prutje ipv koekrepen. Ben benieuwd naar de oplossing!

      Verwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Jacoline.
    Deze notenkoek is heerlijk. Ik heb er nog 25 gr cacao rasp
    er door heen gedaan echt super!
    groetjes Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zojuist voor t eerst gemaakt, echt super lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. heel lekker maar kan het niet in stukken snijden, brokkelt helemaal uit elkaar..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Tegen brokkelen:
    - Druk het mengsel goed aan voor het bakken.
    - Laat het papier zitten als je gaat snijden.
    - Gebruik een goed scherp mes.

    BeantwoordenVerwijderen