zondag 1 april 2012

Vezel-pitten crackers



Deze crackers zijn heel erg lekker. Ik breek ze ook vaak in kleine stukjes, zo heb je kleine crackertjes die je als tussendoortje kunt gebruiken. Ik maak ze altijd dunner dan aangegeven. Ze zijn dan nog knapperiger.
Het originele recept komt uit het kookboek 1 van Yvonne Lemmers.

Ingrediƫnten:
  • 15 gram gebroken lijnzaad
  • 1 1/2 eetlepel water
  • 55 gram tarwezemelen
  • 10 gram roggemeel
  • 5 gram sesamzaad
  • 200 gram heet water
  • 20 gram fijn gehakte zonnebloempitten
  • 10 gram gehakte pompoenpitten
  • mespuntje zout


Bereiding
Laat het lijnzaad even wellen met 1 1/2 eetlepel water. Meng alle andere ingredienten door elkaar, voeg dan het water toe. Roer vervolgens ook het lijnzaad en zout erdoor. Smeer dit uit op bakpapier tot een plak van ca. 30 bij 20 cm. Snijd dit weer in ongeveer 12 stukken. Bak ze 30 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven. Keer ze om en bak nog eens 20 minuten. Heerlijk met roomboter en kaas.

Dit recept is voor Gok groen: Je mag 2 crackers per koolhydraatarme maaltijd.





7 opmerkingen:

  1. Dit zijn echt heerlijke crackers, vooral met een plakje kaas of brie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je het roggemeel,ook vervangen door iets anders? Zoja wat:)

    Ik wil heel graag gaan bakken maar kan niet zo snel aan roggemeel komen.
    Ik hou niet zo van dingen via internet kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helma je kunt ook speltmeel of volkorenmeel gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien een domme vraag maar hoeveel is 1/12?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anita, geen domme vraag, goed gezien. Het moet zijn 1 1/2 eetlepel. Ik pas het aan!
      dank je

      Verwijderen
  5. ik heb deze gebakken, na de eerste keer bakken zat de cracker vast aan het bakpapier en kon ik het er niet afhalen zonder de cracker kapot te maken. Heb je een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh Ruud, misschien de cracker helemaal aflaten koelen? En anders misschien een klein beetje insmeren met wat kokosolie of roomboter

      Verwijderen