dinsdag 11 september 2012

Noors Knekkebrød


Noors Knekkebrød


Vandaag een repost van Noors Knekkebrød. Vanmorgen heb ik deze verrukkelijke crackers weer gebakken en dus maakte ik gelijk een serie foto's. Zodat jullie ook van het resultaat kunnen genieten. Het zijn lekkere, stevige, gezonde en koolhydraatarme crackers. Doordat de zaden en pitten niet worden gemalen hebben de crackers een lekker stevige bite.

Ingrediënten: (voor 20 stuks)

Recept printen


  • 125 gram zonnebloempitten
  • 110 gram pompoenpitten
  • 80 gram lijnzaad
  • 65 gram sesamzaad
  • ½ theelepel Herbamare
  • 1 eetlepel psyllium-inuline
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels gesmolten kokosolie

Bereiding

  1. Klop de eieren los samen met de kokosolie. 
  2. Roer alle andere ingrediënten er doorheen. 
  3. Smeer het mengsel uit op een met bakpapier beklede bakplaat. Gebruik hiervoor de bolle kant van een lepel. Eventueel de lepel af en toe in een bakje met water ‘dopen’, zodat het mengsel niet aan de lepel blijft plakken. Druk het iets aan. Extra tip: leg er een velletje bakpapier bovenop en rol het zachtjes met een deegroller uit zodat de crackers gelijkmatig van dikte worden. 
  4. Snijd met een pizzaroller in minimaal 20 stukken voor. 
  5. Bak het Noors knekkebrød in het midden van de oven op 160 graden in ca. 35 minuten bruin en gaar
  6. Deel de stukjes en laat ze afkoelen op een rooster.

Voor Gok is dit recept groen. 2 Crackers per KH arme maaltijd.




Het recept vond ik op het Gokforum: http://opgewicht.forum2go.nl/groen-knekkebrod-veg-t7332.html

34 opmerkingen:

  1. Erg blij met dit recept, want ik kon alleen maar Noorse recepten vinden en die zijn toch wat lastiger te lezen ;). Ik heb het recept wel iets aangepast door de psyllium-inuline en eieren weg te laten en 2 dl water en 60 gram speltbloem te gebruiken. Zo worden ze iets meer broodachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tip! Dank je wel dat je deze met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze zijn echt heerlijk!
    Echtgenoot ontbijt vrolijk mee met een dikke plak kaas.

    Mijn tip:
    Met een hete lucht oven wel wat minder heet (150gr) en wat korter. En ik snij met een mes, de pizzaroller had ruzie met de grote pompoenpitten.

    Bedankt voor het delen Jacoline!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi!

    Wat heerlijk! Ik wil ze morgen maken maar hoe lang zijn ze houdbaar?
    Groet Caro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caro, in een lucht dichte trommel van bv tupperware heel lang. Ik vond toevallig gisteren een doosje die ik in oktober gemaakt had. Ze smaken nog heerlijk knapperig.

      Verwijderen
  5. Hoi,
    ik heb ze ook alweer gemaakt. Ben er een beetje aan verslaafd geraakt.
    Ik doe ze alleen wat minder lang en heet in de hetelucht oven anders gaat het te hard.
    Dit keer de pompoenpitten en sesamzaad vervangen door gemengde noten uiteraard even goed klein maken (stampen/breken)en gedroogde abrikoos en pruim.
    de herbamare en psylium-inuline laat ik altijd weg.
    groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kun je de zonnebloem pitten en pompoen pitten ook fijn malen en dan deze crackers maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Jacoline, wat doe ik fout want bij mij breken ze in allemaal kleine stukjes bij het besmeren...
    De smaak is overigens wel goed..

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, Bianca, dat is ook mijn probleem... Ze zijn heerlijk, maar het rolt allemaal uit elkaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze zijn wat brosser dan andere crackers. Als eerste heel goed aanduwen. Dat is belangrijk en eventueel 1 eetlepel psylium extra. Dat zorgt voor een nog betere binding.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jacoline

    Wat een heerlijk knackebrod. Bedankt dat je je recepten met ons deelt. Ik heb er al veel "gepind""

    BeantwoordenVerwijderen
  11. je kunt amandelmeel gebruiken, dir bindt prima en is koolhydraad arm. Wel prijzig €10 per kg. Te koop in de natuurzaak/EKOPLAZA.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. € 10 voor een kg amandelmeel is wel heel goedkoop dus heb even gekeken op ekoplaza. Ik vind alleen € 7,25 voor 400 gr. dat lijkt me beter daar ik hier in Tiel, bij de natuurwinkel € 21,90 moet betalen. Bij de Turk betaal ik € 2,85 voor 200 gr. goedkoper heb ik nog niet gevonden.
      Groetjes Thea uit Tiel

      Verwijderen
    2. Bij Body&Fit Superfoods webwinkel momenteel 500 gr voor 5,99.

      Verwijderen
  12. Ik heb het recept van mijn moeder... En zo langzamerhand zijn we een rage aan het ontketenen! Collega's, familie, vrienden, daar weer vrienden van... Iedereen is Noorse crackers aan het bakken! :-) ik ga de variant van de culinaire student ook eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo, hoeveel amandelmeel dien ik dan te gebruiken? En komt dit dan in plaats van een ander ingrediënt? Groeten, Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo,
    Wat een leuke en handige blog is dit zeg! Heb net Noors knekkebrød gemaakt en ze zijn heerlijk. Alleen vallen ze snel uitelkaar, zou ik ze te kort hebben gebakken ; 20 minuten, hete lucht oven 150 graden. En weet je misschien ook de hoeveeheid khd?

    Vriendelijke groeten,
    Joys

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou, leuk hoor, maar wat voor recept is dit? Wat, heer in de hemel, is 'Herbamare', en wat is 'psylium inuline'. Dat heeft toch geen mens in huis! Bij het lezen van de comments blijkt de oventijd niet juist vermeld te zijn. En ook de temperatuur niet! Ik zeg: dit is een waardeloos recept. Dat kan verdorie toch veel beter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je met koolhydraat-arm of -beperkt levenswijze bezig bent heb je al die ingr. en veel meer !! toch in huis !
      De oventijden, is altijd een beetje zoeken naargelang de ovens, voor de meeste is het een goed recept ;-)

      vr gr

      Verwijderen
    2. Als je met koolhydraat-arm of -beperkt levenswijze bezig bent heb je al die ingr. en veel meer !! toch in huis !
      De oventijden, is altijd een beetje zoeken naargelang de ovens, voor de meeste is het een goed recept ;-)

      vr gr

      Verwijderen
  16. Heb ze net gemaakt; alleen de geur al👍 En ze smaken ook net zo: zalig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Probeer jij nog zo maar allerlei uit Jacoline,
    wij zullen er wel van smullen!
    vr gr

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoeveel koolhydraat bevat 1 cracker?

    Gr naima

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze crackers maak ik ook al jaren maar ik begin met 35 tot 40 gr kokosolie en giet daar 100 gr gekookt water aan toe. Zo smelt de kokosolie sneller, vervolgens de overige ingrediënten, met de 2 eieren en 2 maa t schepjes physillium vezels of wel de darmreiniger bindt het goed en smeert het met een siliconen spatel makkelijk uit. BINNEN 5 min staat er een plaat met crackers in de oven. Wel controleren of ze allemaal hard zijn na het bakken,evt sommigen wat langer erin. Ook leuk om cadeau te doen in een leuke verpakking

    BeantwoordenVerwijderen
  21. herbamare en psylium inuline kan je dat door iets vervangen of er gewoon uitlaten ben nog maar net begonnen met koolhydraatarm en ken dat niet , dank u

    BeantwoordenVerwijderen