zaterdag 14 april 2012

Suikervrije en glutenvrije monchoutaart


Een taartje om van te smullen.....

Ik wilde graag een nieuwe, suikervrije, glutenvrij en koolhydraatarme taart maken, maar ook geschikt voor GOK. En... het is gelukt.. Een smakelijke suikervrije monchoutaart en ook nog eens helemaal groen. Geen groene kleur maar groen voor GOK. Smaakt goed als tussendoortje.... en voor lekkerbekken zoals ik.......... als ontbijt.

Ingrediënten: (ongeveer 10 stukken)

bodem
  • springvorm 20 Ø
  • 50 gram gemalen kokos
  • 60 gram Griekse yoghurt
  • 1 eetlepel gesmolten roomboter
  • 1 eetlepel gesmolten kokosolie (kan eventueel weggelaten worden)
  • 1 geklutst ei


vulling
  • 250 ml slagroom
  • 100 gram monchou
  • Stevia naar smaak


Bereiding:
Meng alle ingrediënten voor de bodem in een kom door elkaar. Bekleed de bakvorm met bakpapier. Maak het bakpapier even nat met water, knijp het goed uit. Nu kun je het bakpapier makkelijk vormen. Stort het mengsel in de bakvorm, goed aandrukken met de bolle kant van een lepel. Eventueel je lepel in een bakje water nat maken zodat het uitsmeren makkelijker gaat.
Bakken: ongeveer 20 min in een voorverwarmde op 180 graden.
Bodem goed aflaten koelen. 



Vulling
Mix met een mixer de slagroom met de monchou door elkaar tot een stevig mengsel. Voeg hier druppels stevia naar smaak toe. Ik gebruikte 10 druppels stevia.
Smeer de vulling op de afgekoelde bodem, strijk de vulling plat. Minimaal 1 uur opstijven in de koelkast.

- extra lekker met vers fruit als garnering, zoals aardbeien of ananas.
- ook lekker met stukjes vers of gepureerd fruit al door de vulling
- voeg geen ananas (of kiwi) toe aan de vulling, dit zorgt er voor dat de vulling dunner wordt. 

Totaal voor de hele taart 12,9 koolhydraten

Deze taart is voor Gok groen. 


Dit recept staat ook op het Gokforum: http://opgewicht.forum2go.nl/groen-monchoutaart-t8101.html







45 opmerkingen:

  1. Nou, deze heb ik net op de printer gegooid hier. Als ik de volgende keer boodschappen gaan doen dan ga ik deze taart beslist maken. Hmmm!!! Bedankt :-)

    Groetjes,
    Suzalle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een rare vraag, maar monchou ken ik niet. Wat voor smaak kan ik daar van verwachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yvonne, een andere naam hiervoor is roomkaas. Een lenkkere romige smaak. Niet echt kaas hoor...maar geen overheersende smaak. Het ligt in het koelvak meestal bij de kruidenboters e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vraagje, waarom zet je dit heerlijke gerecht niet op het GOK forum.
    Daar staan wel al veel taarten etc. maar geen groene, voor zover ik het weet.
    Miste dit echt, dus ga hem zeker maken.
    Groet van Claudia.
    (clau op het forum)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De bodem staat nu in de oven! Erg benieuwd!

    Groetjes, Daniëlle

    Bijou0404 op 't GoKforum

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jacoline
    Een vraag waar kopen jullie de kokosolie?
    Wij gebruiken het nog niet, maar lees het bij veel recepten.
    Op dit moment werken we met archidaolie en roomboter
    groetjes Tosca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Tosca, Ik gebruik ook veel roomboter hoor ... maar kokosolie is een goed alternatief of in combinatie met de roomboter. Je kunt het bij allerlei bio winkels kopen, gezondheidswinkel, de Tuinen etc...

      Verwijderen
  7. Hoi,

    Vraagje: 60gram griekse yoghurt voor de bodem, klopt dat wel? Lijkt me erg weinig.
    gr. rienbert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rienbert, ja hoor klopt echt. De taart is ook niet zo heel erg groot.

      Verwijderen
    2. Ik vond de bodem ook veel te weinig.

      Verwijderen
  8. Hoi Jacoline,
    Gekke vraag misschien maar wat voor 'n soort bodem gaat dit worden? Qua textuur bedoel ik dan. Stevig? Zacht? Cake-achtig?
    Mijn dochter is deze week jarig en ik denk dat ik deze taart voor mezelf (ben de enige met een glutenintollerantie) ga bakken.
    Heb ook nog even getwijfeld of ik mijn appeltaart recept glutenvrij kan maken maar ik ben nog niet bekend genoeg met de diverse meelsoorten om het nu al uit te proberen haha. Maar volgens mij had jij ook een appeltaart recept staan dus daar ga ik ook even naar kijken.
    Dank je wel voor jw lekkere recepten!
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Linda, ik weet niet of de verjaardag al voorbij is....:) De bodem blijft een beetje zacht, zeker ook omdat er weer monchou opgaat. Maar die combinatie is een beetje exotisch.
      Of is het toch een appeltaart geworden? succes met uitproberen. Ik heb nog nooit met glutenvrij meel gebakken... dus helaas geen ervaring.

      Verwijderen
    2. Hoi Jacoline,
      Ik heb gisteren een glutenvrij gebakje gehaald aangezien ik het een ietsie pietsie beetje druk had maar vandaag de glutenvrije appeltaart gebakken (zaterdag weer feest ;-)). Hij smaakt prima alleen van het deeg in je mond uitelkaar...typerend voor glutenvrij deeg. Dat vind ik wel jammer maar ach...zo blijf je wel proberen haha.
      Dat tropische van de bodem voor de monchou taart klinkt wel goed! Die ga ik de volgende keer proberen!
      De kaneel-amandelcake was ook zoooo lekker en dan met aardbeien en slagroom mmmm taartje opzich!

      Verwijderen
  9. Ik zou graag deze taart proberen, maar lees ergens dat het niet zo'n grote is. Welke vorm kan ik er het beste voor gebruiken? Springvorm is dan te groot lijkt me...?
    Ben overigens super blij met deze site! Al verschillende dingen geprobeerd en tot nu toe allemaal heel goed gelukt, dank je wel! Groet, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo,
    Bij mij wordt de vulling helemaal vloeibaar, hoe zou dat komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja bij mij is wel steviger maar zo zacht dat hij inzakt of uitzakt.
      Ben benieuwd wat er anders moet
      Groetjes, Ineke

      Verwijderen
    2. He jammer dat hij inzakt... je zou 1 of 2 meer blaadjes gelatine kunnen gebruiken

      Verwijderen
    3. Bij mij werkt het goed om eerst de slagroom stijf te kloppen. Gebruik dan wel goede slagroom. Mijn ervaring is dat de goedkopere pakjes niet altijd goed stijf te kloppen zijn. Daarna meng je de monchou en de slagroom door elkaar. Dan wordt het wel stevig.

      Verwijderen
  11. hai Jacobien je zegt voeg ananas toe en in de derde regel zeg je voeg geen kiwi en ananas toe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor wel toevoegen is als garnering, dus bovenop de taart. Je moet het alleen niet in de taart zelf verwerken.

      Denk ik :)

      Verwijderen
  12. Gemalen kokos, is dat kokosmeel of kokosrasp?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vraagje aan iemand met ervaring!
    Welke slagroom zonder suiker gebruiken jullie?
    Het kan aan mij liggen, maar in de gewone pakjes slagroom zit toch altijd suiker?

    Bedankt alvast.

    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt vast je antwoord al. Maar in alle slagroom die je zelf nog moet opkloppen zit alleen maar slagroom en geen suiker. In opgeklopte slagroom zit wel suiker. Gebruik dure slagroom. Ik heb net het AH merk gebruikt, maar die kreeg ik niet stijf. En roer de roomkaas er door nadat je de slagroom hebt geklopt, voorzichtig. Anders stort de slagroom weer in.

      Verwijderen
  14. Kan ik ipv stevia druppels ook zoetstof gebruiken? en zoja hoeveel moet ik dan ongeveer gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze is zo ontzettend LEKKER !!!!
    Ik heb hem nu een keer of 4 gemaakt en werkelijk verrukkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. welk merk slagroom gebruik je? En klop je het samen met de roomkaas stijf of apart van elkaar? Die van mij blijft bijna vloeibaar ;-( Gelatine werkt toch alleen bij iets dt je moet opwarmen?

      Verwijderen
  16. Jammer, we hadden er meer van verwacht.. in een restaurant zouden we het terug hebben gebracht. Wel een leuk initiatief maar nee..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi, rare vraag misschien, maar hoeveel kcal zitten er in de gehele taart? Of het om te rekenen is weet ik niet, maar ik dacht, misschien weet je het wel! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Klinkt goed, maar ik vraag me wel af hoe groot de vorm kan/moet zijn. Ik heb gezien dat de vraag eerder is gesteld, maar ik kan geen antwoord vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat maar; ik zie dat ik er overheen gelezen heb. Springvorm van 20 cm doorsnede.
      Ik ga hem proberen. Dank je.

      Verwijderen
  19. Net een stukje op, Hééérlijk! Ik heb gewoon minder slagroom erin gedaan. Hij was perfect stevig! Vraagje, ik vond de stevia overheersend, maar ik hou wel van zoet, mag ik ook kokossuiker toevoegen ipv stevia? Is het dan voor GOK nog groen? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Weet iemand waardoor ik de kokosrasp kan vervangen. Ik hou niet van kokossmaak, maar voor de rest klinkt deze zo lekker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je kokosrasp of kokosmeel nodig? Is mij niet helemaal duidelijk.

      Verwijderen
  21. Wat voor slagroom kan je gebruiken? Bedankt gr mandy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik biologische slagroom bij de AH, maar elke slagroom met een hoog vetgehalte is prima. Met een lager vetgehalte is het waterige en minder stevig

      Verwijderen
  22. Dank voor je recept ! Bleef heel mooi stijf. Ik had er diepvriesframbozen op gedaan... Zag er prachtig uit, maar was niet lekker... Zuur !! Brrrr. Heb de frambozen er afgeschraapt en de rest was heerlijk.
    Morgen als ontbijt. Leve Gok

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kwarktaart als ontbijt: wat een goed idee en lekker met vers fruit! Ik was de eieren en oopsies als ontbijt een beetje zat.... Vrienden en collega's kijken me aan of ik gek ben geworden: taart als ontbijt?? Ja, lekker puh! Veel lekkerder dan jullie saaie boterhammen! :-)
    Jacoline, bedankt voor je leuke en goede site. Heb al veel van je recepten gemaakt en ben geïnspireerd om zelf nieuwe recepten te bedenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ga de taart nu voor de tweede keer maken en ga proberen de stevia te vervangen voor kokosbloesemsuiker. Vraagje: komt dat wel goed? Als ik morgenmiddag geen antwoord heb gehad dan geef ik zelf het antwoord 😜 Of je moet me nog tegen houden voor die tijd. Wish me luck!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Allemaal bedankt aan de heer Anderson Carl voor het helpen met mijn winst en het mogelijk maken van mijn vijfde opname. Ik ben hier om een geweldige levensveranderende kans met je te delen. het wordt Bitcoin / Forex-handelsopties genoemd. het is een zeer lucratieve onderneming waarmee u in een week maar liefst $ 2.570 kunt verdienen met een initiële investering van slechts $ 200. Ik ben het levende bewijs van deze geweldige zakelijke kans. Als iemand geïnteresseerd is in handelen in bitcoin of een andere cryptocurrency en een succesvolle transactie wil zonder verlies, laat het de heer Anderson Carl nu weten via Whatsapp: +1(252)285-2093 E-mail: andersoncarlassettrade@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen