vrijdag 2 november 2012

Speculaasmuffins met amandelspijs



Je kunt geen winkel binnenstappen of je wordt geconfronteerd met grote hoeveelheid Sinterklaas snoep. Van de week kreeg de jongste zelfs bij de Hema al een schaaltje met strooigoed voor gehouden... Tja, zeg dan maar eens tegen zo'n dreumes; 'Nee liever niet'. Ik vind dat o zo moeilijk...
Ik vraag me dan af of Sinterklaas niet meer is dan een groot snoep en eet festijn!?
Natuurlijk doen wij ook aan Sinterklaas, maar dan wel normaal met af en toe een extraatje. Om aan de vragende blikken van de kids te ontkomen dook ik vanmorgen in de keuken. En voilá,.....

Speculaasmuffins met amandelspijs  


Ingrediënten (ca 7 stuks)
Recept printen

  • 100 gram amandelmeel
  • 50 gram gesmolten kokosolie of roomboter
  • 50 gram rietsuiker of palmsuiker
  • 1 los geklopt ei
  • 1 theelepel baking soda of natrium bicarbonaat
  • 2 theelepels speculaaskruiden
  • 60 gram suikervrij amandelspijs
  • 25 gram amandelschaafsel

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Meng de amandelmeel met de kokosolie, suiker, ei, speculaaskruiden en baking soda tot een samenhangend mengsel
  3. Vul de muffinvormpjes met het mengsel. Vul ze maximaal 3/4.
  4. Maak met een theelepel in het midden van het mengsel een holling. Het makkelijkst gaat dat om met de theelepel het mengsel naar de zijkant te duwen.
  5. Vul in elke holling wat verkruimeld amandelspijs.
  6. Het amandelschaafsel kun je nu als een rondje om het amandelspijs heen leggen. Een klein beetje in het  mengsel duwen zodat ze vast blijven zitten.
  7.  Bak de muffins in 15 minuten gaar en bruin. 
  8. Even afkoelen en smullen maar!



Dit recept is voor Gok: oranje




6 opmerkingen:

  1. Hoi!
    Zou ik de rietsuiker ook kunnen vervangen voor maple syrop? Hoeveel ml/gr zou ik dan moeten aanhouden?

    Alvast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn heerlijk, Jacoline!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou ik ook speltmeel kunnen gebruiken in plaats van amandelmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ze vanmiddag gemaakt, zo lekker, dat blijft niet bij deze ene keer. Dank je wel voor dit goede recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Jacoline, Vannacht heb ik bedacht, dat ik nog dit weekend deze muffins weer wil maken. Maar ondanks dat we maar met z'n tweeën zijn, wil ik er nu wel wat meer bakken. (ivm koffievisite en zo) We vinden ze heerlijk. Ik heb maar 1 muffinvorm (voor 12 stuks), en nu komt het: is het mogelijk de ingrediënten te veelvoudigen voor een bakplaat, daarin kuiltjes met amandelspijs en -snippers er omheen, en na het bakken in vierkantjes snijden? Of moet ik daarvoor andere baktijd of -temperatuur gebruiken? Ik besef, als dit mogelijk zou zijn, dat ik eerst weer amandelspijs moet bijmaken, dus dit weekend maak ik nog wel gewone (1,5 x in de muffinvorm) Ik ben erg benieuwd naar je mening, groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze vandaag weer gemaakt, nu een dubbele hoeveelheid! Ze zijn zo lekker! Ik laat ze wel langer in de oven. Hete luchtoven, 22 minuten. Want de vorige keer, met 15 minuten waren ze niet helemaal gaar. En ik heb de bakingsoda ook gehalveerd. Dan rijzen ze nog super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen