woensdag 21 november 2012

Boerenkoolstampot of Boerenkoolquiche?



Boerenkoolstampot??? Of kies gezond en eet boerenkoolquiche

Dit is een recept waar ik in eerste instantie niet zo enthousiast over was.... maar ja nu de boerenkooltijd weer is aangebroken moet ik wel. Het originele recept komt uit het kookboek van GOK deel 2. Boerenkoolstampot komt in mijn eetpatroon niet meer voor... niet omdat ik het niet meer lust maar ik kies er voor om geen aardappels meer te eten. 
Missen??? Nou nee niet echt, zeker niet als je er zo iets anders lekkers voor in de plaats kunt eten. En als ik eerlijk ben vind ik dit toch echt verrassend lekker...
Tja, er hoort echt een rookworst in, ik ben geen fan van rookworst van wege alle toevoegingen..... maar toch, voor dit gerecht ga ik voor de bijl. 

Ingrediënten 
(4 personen)
Recept printen
  • 400 gram verse gesneden boerenkool 
  • 1 rookworst in plakjes
  • 50 gram spekjes
  • 200 ml slagroom
  • 5 eieren
  • 75 gram geraspte kaas
  • roomboter
  • peper en zout

Bereiden
  1. Kook de boerenkool in circa 25 minuten gaar in een klein beetje water en zout. (je kunt dit prima een dag van te voren doen en bewaren in de koelkast)
  2. Bak de spekjes uit in een pan
  3. Kluts de eieren samen met de room.
  4. Vet een ovenschaal in met een beetje roomboter
  5. Meng de spekjes en de rookworst door de boerenkool. 
  6. Breng dit eventueel op smaak met zout en peper
  7. Vul het boerenkool mengsel in de ovenschaal en schenk er het eimengsel overheen.
  8. Strooi de kaas op de bovenkant.
  9. Bak de quiche in een voorverwarmde oven op 180 graden in ongeveer 45 minuten gaar en goudbruin.
Eet smakelijk!


Dit recept is voor Gok: groen





9 opmerkingen:

  1. De boerenkoolquiche heb ik ook al meerdere keren gemaakt.Het lijkt niet zo lekker, maar eens gegeten wil je niet anders meer :))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze ga ik ook zeker eens proberen! Wij zijn dol op boerenkool en wij eten ook bijna geen aardappelen meer.
    Volg je trouwens al een tijdje maar dit is mijn eerste reactie. Ik was een paar maanden geleden op zoek naar een recept voor koekjes van spelt en kwam op jouw blog terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had mijn twijfels, want ik vind boerenkoolstampot écht heel lekker. Maar deze is minstens zo lekker! En geen aardappelen. Wel vind ik het behoorlijk vet met én kaas, én spekjes én worst, én slagroom, dus de volgende keer ga ik experimenteren met wat andere ingrediënten zodat het wat minder vet is. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toevallig deze week gegeten met een recept van een ander blog. De worst is bij biologisch en grof. ipv gewone kaas, geitenkaas. Heerlijk! En terwijl ik er steeds tegen aan hikte want het leek me helemaal niks!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt lekker maar wel vet. Ik heb het gemaakt met kalkoenreepjes van de lidl ipv spekjes. Ook heb ik creme fraiche gebruikt ipv slagroom. Rookworst vind ik inderdaad niet te vervangen bij boerenkool!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jacoline, ik heb het vanavond gegeten, echt heerlijk. Ik miste de aardappels totaal niet. De worst heb ik weggelaten, die at ik sowieso nooit. Ik ga het zeer zeker vaker maken. Dank je voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aangezien ik KH-arm eet, zocht ik op een recept met boerenkool. Het was heerlijk! Ik had geen room in huis maar creme fraiche en dat was ook erg lekker. Dank je wel voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen