dinsdag 4 december 2012

Erwtensoep




Tijd voor erwtensoep!! 

Nu het weer kouder wordt is dit echt mijn lievelings soep. Komt ook nog eens goed uit, zo eet ik meer peulvruchten en hoef ik geen granen of aardappels te eten! 

Na wat rond vragen bleek dat toch aardig wat mensen nog een zakje gebruiken.... Dit is één van de makkelijkste wintersoepen die ik ken. Het enige wat je nodig hebt is tijd. Alhoewel, ik maak het tegelijk klaar als ik voor iets anders in de keuken sta... zo kost het geen extra tijd. Het liefst maak ik gelijk een grote pan een deel vries ik in en het andere deel laat ik een paar dagen staan, want hoe ouder de erwtensoep hoe lekkerder...
Een kom erwtensoep geeft je het ouderwetse gevoel van gezelligheid, met gesprongen lippen, bevroren handen en koude tenen; tijd voor erwtensoep!


Ingrediënten
Recept printen
  • 500 gram spliterwten (die geven de gewenste dikte)
  • 2 preien in ringen gesneden
  • 1 (of een halve) knolselderij in kleine blokjes
  • 1 winterwortel in blokjes
  • 2 liter water
  • 500 gram krabbetjes (ook wel ongekruide spare ribs) of hamschijf
  • 1 rookworst in plakjes
  • zout & peper

Bereiding
  1. Zet de spliterwten en krabbetjes met 2 liter water op in een grote pan. Terwijl de erwten en het vlees zachtjes koken snij je de groenten.
  2. Laat het geheel in een gesloten pan onder af en toe roeren 1 1/2 uur zachtjes koken.
  3. Haal het vlees uit de soep, verwijder de botten en snijd het vlees fijn. 
  4. Voeg preien, wortel en knolselderij toe en kook het geheel zachtjes in 30 minuten gaar.
  5. Als laatste voeg je het vlees en de rookworst toe .
  6. Breng op smaak met peper en zout. Bijvoorbeeld Keltisch zeezout dit heeft veel meer smaak.
  7. Draai het vuur uit en laat de soep staan tot de volgende dag. 

Eet smakelijk.

Dit recept is voor Gok: oranje



6 opmerkingen:

  1. Ik heb voor de kerst de kerststol met amandelspijs gemaakt. De amandelspijs had ik al 3 weken in de koelkast liggen. Twee dagen voor kerst ben ik gaan freubelen. De sukade en krenten heb ik er uitgelaten, daarvoor in de plaats heb ik cranberry's, abrikozen en rozijnen genomen. de noten heb ik in een theedoek klein geslagen met een hamer. Op de bakplaat gebakken. Het was een groot succes!
    Ik had gasten en bij de kerstlunch heb ik de hele stol op een plank gelegd en konden ze zelf snijden. Het was geweldig lekker en voor herhaling vatbaar. Ik ben blij met je recepten want ik ben 16.4 kg afgevallen en dat wil ik zo houden. Bedankt! cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Dit is de erwtensoep zoals ik die zelf ook meestal maak. Ik heb inmiddels nog veel meer erwtensoep recepten verzameld. Misschien vind je het leuk om ook eens een heel andere snert te maken? Groetjes, Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Mo, altijd leuk om iets nieuws te proberen! Wil je het mij mailen?
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat het nog extra lekker maakt is fijngesneden selderij op het laatst toe te voegen , heel even mee laten koken .
    voor de rest maak ik het altijd op dezelfde manier !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Carla,

    Ik gebruik ook vaak een beetje selderijzout.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind erwtensoep ook erg lekker.Maar heb op vele koolhydraatarme pagina,s gelezen dat hier nog aardig wat koolhydraten in zitten?klopt dit?

    BeantwoordenVerwijderen