vrijdag 23 augustus 2013

Kwarktaart (koolhydraatarm en glutenvrij)



Kwarktaart koolhydraatarm en glutenvrij 


Heerlijk zo'n taart! Met verse vruchten een bodem van amandelmeel..... gewoon super om van te snoepen! Als ik nou als ontbijt moet kiezen tussen een schaaltje kwark met vers fruit en gehakte nootjes of deze taartpunt.... nou dan weet ik het wel. Dus zo lang wij nog vakantie hebben eet ik dit regelmatig met de kids als ontbijt...
Dat heet verwennen toch?

Ingrediënten (voor een springvorm van 24 of 26 cm)
Recept: printen


Taartbodem:
  • 175 gram amandelmeel
  • 1 ei
  • 30 gram kokosolie of roomboter
  • optioneel: 50 gram palmsuiker
  • roomboter om in te vetten
Kwark:
  • 500 gram volle dikke kwark (of Griekse yoghurt)
  • 250 ml slagroom
  • 5 gelatine blaadjes

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden
  2. Meng alle ingrediënten voor de taartbodem en vorm er een bal van.
  3. Vet een springvorm goed in met roomboter 
  4. Verdeel het deeg gelijkmatig in de springvorm, maak een klein opstaand randje van ongeveer 2,5 á 3 cm hoog
  5. Bak de taartbodem in 15 min gaar en knapperig.
  6. Laat de bodem volledig afkoelen. Eventueel na een minuut of 10 uit de springvorm halen en op een rooster aflaten koelen. Als de bodem niet helemaal heel meer is, laat hem dan maar in de springvorm.
  7. Week de gelatine 5 minuten in koud water
  8. Klop met een mixer ondertussen de kwark met de slagroom tot een lobbige massa
  9. Verwarm in een pannetje 4 eetlepels water 
  10. Knijp de gelatine goed uit en los de gelatine op in het warme water
  11. Giet het vervolgens bij het kwark mengsel en roer het goed door elkaar
  12. Schenk het mengsel op de afgekoelde bodem en laat het geheel in de koelkast minimaal 3 uur opstijven.
  13. Lekker met vers fruit garneren!
Eet smakelijk!



De bodem is de eerste dag nog knapperig, daarna zal deze wat zachter worden, maar de smaak blijft heerlijk.
Wil je liever geen koolhydraatarme bodem? Neem dan 200 gram koekjes / kaasjes, verkruimel ze, smelt 60 gram roomboter in een pannetje, voeg de koekkruimels er aan toe en strooi het mengsel in de bakvorm. Druk het geheel goed aan met de bolle kant van een lepel. Zet de bodem voor 15 min in de koelkast om op te stijven. Schenk daarna het kwarkmengsel erop zoals hierboven staat beschreven.

Dit recept is voor Gok: groen of oranje 










29 opmerkingen:

  1. Lekker! Binnenkort is mijn man jarig en deze lijkt me dan erg lekker om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan het ook zonder de gelatine.vind dat zulk ranzig spul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chantal, je zou agar agar kunnen proberen, maar je hebt iets nodig om te zorgen dan de taart stijf wordt, eventueel zou je hem kort kunnen invriezen dan wordt het ook stijf, maar dan is het meer een ijstaart.

      Verwijderen
    2. als je er 4 eiwitten door doet wordt de taart lekker luchtig en is de gelantine niet ranzig meer
      vindt ik zelf ook lekkerder
      ik doe het als volgt :dooiers splitsen van eiwitten op de hoogste stand met de mixer mixen
      totdat je het mengsel op de kop kunt houden (wel kom en mixer schoon en vetvrij)
      en dan door je mengsel van kwark , slagroom en gilantine mengen

      Verwijderen
    3. Bij natuurwinkels kun je ook plantaardige gelatine kopen (agartine). Dit schijnt ook prima te werken :-)

      Verwijderen
  3. hoi..deze heb ik gemaakt en was heerlijk,had er nog wat bramen door heen gedaan en er ook wat boven op gaan we zeker nog een keertje maken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb deze taart al twee keer gemaakt. De eerste precies volgens het recept maar met citroen en de tweede keer zonder gelatine. Ik heb de kwark eerst laten uitlekken waardoor het nog steviger werd, iets minder slagroom erdoor en verder deed ik er nog wat limoensap en honing door. Geen gelatine gebruikt dus en dat ging prima! Bedankt voor het recept, het is echt een heerlijke taart!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jacoline,

    wat een leuke website en wat ziet deze taart er lekker uit zeg! Altijd als ik dames zoals jij zie, denk ik; ik wil ook zo'n geweldige vrouw! Want liefde gaat tenslotte door de maag hé;) Maar denk helaas niet dat ik dit mag eten met mijn caveman dieet. Zit namelijk suiker bij, zal het eens navragen, want kwark bestaat ook uit zuivel. mmmm... wat denk jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh alles ziet er lekker uit zeg! Ik heb je site ontdekt via de site van relatie-voeding-gedrag. Echt super leuke site! Alleen zo jammer dat er nu geen reformwinkel in de buurt is om al die ingrediënten te halen. :-) Kan niet wachten tot ik aan de slag kan met bakken. Vooral ook je intro's met uitleg en tips vind ik heel leuk. Keep up the good work! Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi hoi,mooie site heb je!!even een vraagje over deze taart.Hoeveel is een portie zodat ik hem als tussendoortje kan nemen,of moet ie zowiezo als maaltijd??Alvast bedankt.dit is mijn 3e gok dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoeveel koolhydraten bevat de gehele taart nu? Het klinkt erg lekker..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo,

    Dit ziet er erg lekker uit. Dit wil ik zeker een keer proberen. Kan het ook zonder slagroom of door iets anders vervangen worden? Geraffineerde suiker en dergelijke laat ik het liefst staan.

    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me een heerlijke taart, maar in Palmsuiker zitten toch ook koolhydraten? Kun je i.p.v. palmsuiker ook Stevia of een andere zoetstof gebruiken?
    Groet,
    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Danielle, in de palmsuiker zit idd koolhydraten. Alleen gebruik ik maar 50 gram en dat verdeeld over de hele taart... dan is dat per puntje enorm weinig. Ja natuurlijk kun je allerlei andere zoetstoffen gebruiken... zelfs de rasp van een biocitroen is heerlijk om er doorheen te doen.

      Verwijderen
  11. Zou de bodem ook met speltbloem gemaakt kunnen worden? Amandelen reageer ik niet goed op.
    Ik geniet echt van je recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoeveel Koolhydraten zitten er in?? Past deze taart bij GOK??

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jacoline je hebt echt een super site, ik heb m vandaag ontdekt en ga meteen wat dingen maken!
    Ik verbaas me alleen over dit recept want gelatine is een heel erg rood e-nummer volgens t boekje van Corinne Couget. Ik heb zelf eerder al heel lang gezocht naar een goede kwarktaart zonder gelatine, en kwam uit bij een reept waarbij je de slagroom eerst stijf klopt, er dan kwark door doet, en limoensap of wat je lekker vind, en dan komt het in de koelkast allemaal goed. Misschien een idee voor jou?
    Verder super dat je dit doet, ik heb weer een hele reeks nieuwe recepten en veel inspiratie door jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn man heeft diabetes, ik ben heel blij met koolhydraat arme gerechten zeker taart.
    Mijn vraag is hoeveel koolhydraten zitten er in deze taart dit voor het insuline spuiten van mijn man.
    Misschien een idee om de hoeveelheden erbij te vermelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik mis ook bij de recepten het aantal koolhydraten en calorieën, verder helemaal top de gerechten

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aan calorieën tellen doe ik niet helaas. Alle recepten met het label gok groen bevatten minder dan 5 gram koolhydraten per maaltijd. Verder zal ik er in de toekomst rekening meehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat voor koekjes gebruik je anders voor de bodem?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lekkere recept ideeën Ik ben er zelf ook even mee bezig geweest
    MISSCHIEN EEN TIP!! voor de kwarktaart, als je door het door het kwarkmengsel nog
    4 eiwitten doet wordt de taart lekker luchtig.
    Als je de kwark voor soja yoghurt cream vervangt en de slagroom door soja room zitten er nog minder koolhydraten in en is het koemelkeiwit vrij
    Bedankt voor je recept echt smullen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie recepten! Bedankt! Corinda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben deze taart nu aan het maken, weet iemand de kcal per punt? Ben ik erg benieuwd naar. Wil hem denk als ontbijt gaan eten, alleen wil ik dan wel weten wat er per punt in zit. Of kan ik dan gewoon alle ingredienten kcal bij elkaar optellen en dan delen door 8, denk dat er 8 punten uit onze taart gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kun je ook (gepureerde) vruchten in de kwark-slagroom mengsel doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze taart is super! Dank je wel! Ik ga nu de broodjes proberen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Jacoline, ik heb vandaag deze taart gemaakt maar kokosbloesemsuiker gebruikt. Dat is toch redelijk vergelijkbaar met palmsuiker?? Heb net een stukje geproefd en hij is heerlijk. Hou helemaal niet van amandelmeel maar op de een of andere manier is hij erg lekker. Nu mijn dochter haar mening nog afwachten.

    BeantwoordenVerwijderen