vrijdag 14 februari 2014

Speltbrood met semolina


Zelfgebakken speltbrood met semolina

Soms lijkt het hier wel een klein bakkerijtje en zeker als het bijna weekend is. Dan bak ik dit heerlijk speltbrood of deze zachte witte speltbolletjes
Ik krijg veel vragen over speltbrood dat het minder hoog wordt enzo.... Dat komt omdat spelt een minder hoog eiwitgehalte heeft dan tarwebloem. Een hoog eiwitgehalte zorgt er namelijk voor dat het brood wat luchtiger wordt en hoger rijst. En natuurlijk is het helemaal niet te vergelijken met brood uit de supermarkt of van een bakker.... daar gaan allerlei broodverbeteraars doorheen.
Van alleen meel water en zout (en evt gist) kun je heerlijke broden bakken. Zo ook dit brood. 

Ik voegde hier wat fijne griesmeel aan toe, het heet ook wel durum, semolina of de Italiaanse naam, di Grano duro. Je kunt dit vaak bij allerlei Toko's kopen of een Italiaanse winkel en sommige supermarkten met een exotisch vak hebben soms griesmeel. Doordat de griesmeel een hoger eiwitgehalte heeft wordt dit brood dus wat hoger.... probeer zelf eens!

Ingrediƫnten
Recept: printen
  • 400 gram speltmeel
  • 180 gram semolina
  • 340 gram lauw warm water
  • 10 gram zout
  • 7 gram droge gist
  • 20 gram lijnzaad
  • 20 gram sesamzaad
  • wat speltvlokken voor op de bovenkant
  • bakvorm van 30 cm

Bereiding
  1. Doe alle ingrediĆ«nten in een kneedmachine, behalve het zout en de zaden.
  2. Kneed het geheel in maximaal 5 minuten tot een soepel deeg. Voeg halverwege het zout en de zaden toe.
  3. Is het deeg te nat, voeg nog een klein beetje bloem toe, is het te droog, nog een klein beetje water.
  4. Doe het deeg in een ingevette kom (met een klein beetje olijfolie) en laat het deeg afgedekt met een doek ongeveer in 1 uur rijzen op kamertemperatuur. Het deeg is voldoende gerezen als je er met je vinger een gat in kunt prikken en het gat open blijft.
  5. Stort het deeg op het werkblad. Maak het deeg een beetje plat en maak er dan weer een bol van. Laat het geheel nu 15 minuten rusten.
  6. Vet een bakvorm in met wat roomboter of olijfolie. Rol met een deegroller het deeg uit tot een rechthoek, even breed als het bakblik. Goed en stevig oprollen en de naad met je vingers dichtknijpen. Kijk hier voor wat foto's
  7. Rol het deeg door de speltvlokken en leg het deeg met de naad naar beneden in het bakblik.
  8. Dek het bakblik af met een theedoek en laat het deeg nu ongeveer 1 uur rijzen. Het deeg is voldoende gerezen als je er licht op drukt en het veert zachtjes terug.
  9. Verwarm de oven voor op 215 graden. 
  10. Bak het brood op de onderste richel 20 minuten op 215 graden. Verlaag daarna de temperatuur naar 200 graden en bak het nog eens 20 minuten.
  11. Haal het brood direct uit het bakblik en laat het afkoelen op een rooster.
  12. Als het brood is afgekoeld kun je het snijden. Ik snijd het brood in boterhammen en vries ze in plastic in, zo heb ik elke dag verse boterhammen.
Eet smakelijk!




19 opmerkingen:

  1. Je kunt speltbrood wel iets boller krijgen door in plaats van water karnemelk te gebruiken. Compact brood wordt dan ook iets luchtiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit recept ga ik bewaren! Ziet er goed uit, bedankt!(:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit recept ga ik zeker proberen, lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jacoline,

    Kan ik in plaats van semolina ook griesmeel gebruiken?

    Goed weekend verder.

    vr.gr. Ettie Everhardus

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jacoline
    Semolina is dat gluten vrij??

    Groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me een heerlijk brood, dank je voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig brood net gebakken
    Alleen nu weet ik dus niet of het gluten vrij is
    Jacoline kan jij mij er een antwoord op geven asjeblieft
    Groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het antwoord zelf al gevonden
      Helaas is semolina een tarwe grrrg wat jammer zo een lekker brood
      Jacoline heb je misschien nog zo een goed recept van brood maar dan zonder Tarwe?

      Verwijderen
    2. Maar speltmeel bevat toch ook gluten? Dus sowieso niet glutenvrij. Of gebruikte je een ander meel?

      Verwijderen
    3. Trudy, het andere recept voor speltbrood op mijn blog, bestaat alleen uit spelt.... maar er komt nog wel meer aan.

      Verwijderen
  8. wat is semolina/griesmeel?
    volgens mij van mais gemaakt. En is het niet jammer om het goede(spelt) met inhoudloos meel te vermengen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Antje, ik vind het zelf leuk en lekker om elke keer een verschillend brood te maken. Zo wordt het nooit 'saai'. En als jij liever geen semolina gebruikt... dan is dat niet erg hoor. Iedereen maakt zo een eigen keus.

      Verwijderen
  9. Spelt heeft een hoger eiwitgehalte dan tarwe.... Griesmeel wordt gemaakt van harde tarwe...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dus van je speltbrood om dit te vermengen met tarwe, ik gebruik semolina wel met spelt als ik speltpasta maak, als ik alleen spelt gebruik wordt het niet elastisch, voor mijn broden gebruik ik het niet

      Verwijderen
  10. Je hebt ook griesmeel van spelt gemaakt, dit koop ik altijd bij de molen in Groesbeek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. moet er geen olijfolie in dit brood of kokosolie; in het andere speltbrood word olijf olie gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen