donderdag 9 oktober 2014

Havermout appelcrunch uit de oven


Havermout appelcrunch uit de oven. Suikervrij!

Dit is echt één van mijn favoriete recepten op dit moment, appelcrunch uit de oven. Ik eet dit gerust als ontbijt..heerlijk als de appel nog warm is. Maar ook prima om het koud op te eten! Als toetje met een toef slagroom erbij is helemaal super!
Het staat binnen een paar minuten in de oven... ondertussen ruim ik het ontbijt op en loop ik de slaapkamers na, even over al vieze sokken en ondergoed vandaan 'toveren', je kent het wel.
Daarna geniet ik heerlijk met een mok thee van dit ontbijt.
O ja, ik eet dit gerust door de weeks.... dat heb je hé als huismoeder.... alle tijd. Geef je zelf dit lekkere ontbijt eens in het weekend, zet het de avond van te voren alvast klaar. Hoef je 's morgens de schaal alleen maar in de oven te schuiven, kun je weer even heerlijk terug in bed!

Geniet er van!

Ingrediënten (voor 2 personen)
  • 2 á 3 grote appels
  • 2 eetlepels amandelschaafsel (optioneel)
  • 100 gram havermout
  • 30 gram roomboter
  • snuf kaneel

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. Was de appels en snijd deze in blokjes (eventueel schillen als je dit wilt)
  3. Vet een ovenschaal in met een klein beetje roomboter
  4. Leg de appelstukjes in de ovenschaal en strooi er een beetje kaneel en de amandelschaafsel overheen
  5. Doe de havermout in een ruime kom en voeg daaraan de roomboter toe
  6. Verkruimel met je vingers de roomboter door de havermout heen, zodat het goed vermengt wordt, het mag kruimelig blijven
  7. Strooi de havermout op de appel en druk het een klein beetje aan
  8. Bak de appelcrunch in ca 40 á 45 minuten goud bruin.
  9. Lekker warm serveren of af laten koelen

Eet smakelijk!






12 opmerkingen:

  1. Leuk recept, bedankt! Ik ga het in het weekend maken.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heerlijk! Ik vraag me echter 1 ding af: ik week de havermout altijd een nacht ivm fytinezuur, maar dat kan denk ik niet met dit recept?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, het was superlekker, ipv amandelschaafsel handjevol gebroken walnoten erover gedaan, ook lekker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. roomboter als ontbijt?
    Dan kan toch niet gezond zijn?
    Niet beter kokosolie gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kokosolie en roomboter bevatten verzadigd vet.Zolang je natuurlijke, onbewerkte producten eet, dan weet je lichaam wat ermee moet gebeuren. Ook met verzadigde vetten. Zolang ze natuurlijk zijn, zonder vreemde toevoegingen of raffinageprocessen, dan is het geen inslag op je lichaam.

      Verwijderen
  5. Hoort de bovenkant knapperig te zijn? Bij mij is het nog zacht of moet het dan langer in de oven?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker recept en ga het zeker proberen hoor! Maar als huismoeder alle tijd hebben deel ik niet met je hoor! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super gerechtje! Ik voeg nog wat rozijntjes en sesamzaad toe aan de appeltjes en bij de havermout zwier ik ook nog eens gebroken lijnzaad, ruw verbrijzelde noten en een scheutje vanille-extract. Met de kaneel ben dan ook nog zeer kwistig. Ook zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons ook erg populait! Wat rozijntjes erbij en stukjes walnoot of pecannoot. Mijn dochter vindt het met plakjes bamaan erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt lekker is deze, ik eet 'm als nagerecht. Suikervrij en nog gezond ook, dit recept ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn recept, ook de suikerminners smikkelden ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn recept, ook de suikerminners smikkelden ervan.

    BeantwoordenVerwijderen