dinsdag 5 april 2016

Voedzame groene smoothie van paksoi



Smoothie van groenten


De schijf van 5, bij iedereen vast wel bekend, is onlangs door het Voedingscentrum aangepast. Nu moet ik eerlijk zijn ik geloof niet zo in het voedingscentrum.  Maar met 1 ding ben ik het toch wel eens, dat we meer groenten moeten eten. Doe hoeveelheid e.d. daar verschillen wij weer in mening
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik het 's morgens niet makkelijk vind om al een heel bord sla of andere gekookte groenten te eten. Petje af voor als jij dat wel kunt.
Ik vind een smoothie een prima alternatief. Het is voedzaam, met veel groenten en aangevuld met wat noten, havermout of fruit is het een heel goed ontbijt. 
Paksoi is een groente die heel makkelijk te gebruiken is in een smoothie, het zit vol vezels en heeft geen uitgesproken smaak. 

Recept voor 1 persoon
  • 3 flinke stengels paksoi
  • 50 gram havermout
  • 3 el lijnzaad
  • 1/4 avocado
  • 1 kiwi
  • sap van 1 citroen
Bereiding
  1. Doe de havermout in de blender en voeg een klein beetje water toe  zodat de havermout een beetje zacht kan worden
  2. Snij de avocado door midden, gebruik 1/4 voor in de smoothie. De rest van de avocado kun je in blokjes snijden en in de vriezer bewaren voor een volgende smoothie
  3. schil de kiwi en snij deze in stukken
  4. was de paksoi en snij deze in kleine stukjes
  5. pers de citroen uit
  6. Voeg alle gesneden ingrediƫnten toe aan de havermout en ook het lijnzaad. Laat de machine minimaal 1 minuut draaien zodat het een egale massa is geworden.
  7. Voeg eventueel meer vocht toe zodat het goed drinkbaar wordt.
Tips:
  • gebruik ipv citroen een limoen voor een frissere smaak
  • voor sporters voeg een halve / hele banaan toe


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen