donderdag 22 maart 2012

Gerookte kipfilet

In een salade vind het heerlijk om gerookte kipfilet te eten. Nu koop ik weleens bij de Scharrelslager een gerookte kipfilet... Ik dacht; dat kan ik toch zeker ook wel...
Dus gisteren in het zonnetje mijn barbecue op gestookt..... Toen de briketten grijs waren heb ik ze allemaal naar 1 kant geschoven en daarnaast een aluminium bakje om het eventuele vocht op te vangen.
 Ik had wat snippers hout in water geweld en die bij de briketten gelegd. Vlees op het rekje en snel het deksel er op zodat er weinig warmte verloren gaat.

Ik vond het ontzettend spannend, het rook in iedergeval erg lekker. Ik heb me moeten bedwingen om niet stiekem te kijken.. maar na een half uur heb ik het toch gedaan. Warempel, de kip was al mooi verkleurd, omdraaien en nog een half uur wachten.... Dus na een uur had ik 2 heerlijk gerookte kipfilets!




Een echte aanrader, zo makkelijk en ontzettend smakelijk. Het vlees was nog lekker sappig vanbinnen. Dit in tegenstelling tot de gekochte gerookte kipfilet. Je raad vast wat ik 's avonds at... gerookte kipfilet!!






Vanmorgen was er niemand van de kinderen thuis... wat is dat toch lekker rustig. Ik had lekker even de tijd om in de keuken te staan. Vandaag zijn er krentenbollen gebakken, een brood en straks gaat een hele kip in de oven... die kunnen we dan vanavond lekker 'plukken' met z'n allen. De krentenbollen zijn echt geweldig lekker, niet te vergelijken met bollen die je bij de bakker koopt. Die zitten vol met houdbaarheidsstoffen, zodat ze na 4 dagen nog vers zijn. Deze krentenbollen halen niet eens de 4 dagen, dan zijn ze al lang door de kids en manlief opgegeten. Ze blijven trouwens erg goed als je ze invriest. Omdat ik ook zo'n overheerlijk bolletje niet kon weerstaan heb ik vanmiddag mijn KH-uurtje gehouden en gesmuld van een warm vers gebakken bolletje.



1 opmerking:

  1. Dit lijkt me een heerlijk gerecht. Ga ik zeker proberen Je kunt in plaats van de bbq ook zelf roken met een rookapparaat als de Alladin of de Smokekid: http://www.smokekid.nl/product/de-smokekid/ Met de Smokekid kun je nog veel meer gerechten roken zoals vis, vlees, schaaldieren, kaas, groenten, salades, sauzen en cocktails.

    BeantwoordenVerwijderen