maandag 2 april 2012

Gerookte zalm tapenade


Gerookte zalm is een 'super food' met meerdere voordelen voor je gezondheid als een grote bron van eiwit, vitamine E, vitamine B-12 en omega- 3 vetzuren. Het smaakt ook nog eens super lekker!


Deze omega 3 vetzuren zijn onverzadigde vetten en zit vooral in vette, vlezige vis, zoals zalm, haring, makreel, sardientjes evenals lijnzaad en walnoten Deze vetzuren zijn heel goed voor je gezondheid.  Als je twee keer in de week vette vis eet, dan verminder je de kans op hart- en vaatziekten met zo’n 20 tot 30%. Eet je regelmatig vis dan heb je bovendien minder kans op een hartstilstand of depressies.  Wie wil dit nou niet??
Dus..... probeer ik minimaal 1 keer in de week vette vis te eten. Ik weet 2x is beter, maar het lukt helaas niet altijd. Ik vergeet het eerlijk gezegd ook......



Omdat ik nog een klein restje gerookte zalm over had wilde ik daar iets lekkers van maken. Het kan natuurlijk prima op een cracker, beetje boursin er op smeren en je plakjes gerookte zalm er op. Ook erg lekker. 



Voor de lunch maakte ik deze heerlijke gerookte zalm tapenade:



Ingrediƫnten: (voor 2 personen)

100 gram gerookte zalm (het liefst wilde zalm)
1 koffielepel kappertjes
1 eetlepel licht geroosterde pijnboompitjes
2 koffielepels geraspte parmezaanse kaas
flinke scheut olijfolie
peper
citroensap

Bereiding
snij de gerookte zalm in kleine stukjes, meng hierbij alle ingredienten. Op smaak maken met peper en citroensap
Lekker met sla en een zomerse cracker.

Smullen maar!

Deze tapenade is voor Gok groen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten