woensdag 13 februari 2013

Volkoren havermoutkoekjes


Hier in huis hebben we 2 soorten favoriete koekjes, deze lekkere havermoutkoekjes en natuurlijk de speltkoekjes.
Het enige lastige aan de koekjes vind ik dat ze te lekker zijn.... ze vliegen hier bijna de trommel uit. Juist door het gebruik van havermout zijn ze lekker knapperig.
Ik gebruik speltbloem, maar je kunt natuurlijk ook speltmeel of volkorentarwe meel gebruiken. Enne... voor deze koekjes gebruik ik (helaas) wel suiker.... een suikerloze variant valt hier helaas niet in goede aarde.... Maar misschien bij jou wel......
En voor de verandering kun je er heerlijk een handje noten, rozijnen of stukjes chocola door heen kneden.

Heb je onverwachts bezoek? binnen 30 minuten heb je een heerlijke traktatie.

Wil je een nog gezonder alternatief?  Gebruik dan totaal 50 gram kokosbloemsuiker en 75 gram bloem. De rest van de ingrediënten blijft het zelfde.

Ingrediënten (voor 15 koekjes)
Recept printen
  • 60 gram zachte roomboter
  • 50 gram licht bruine basterd suiker
  • 50 gram kristalsuiker
  • 1 ei
  • 50 gram bloem (of volkoren / spelt)
  • 100 gram havermout
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel bakingsoda (als je geen bakingsoda heb gebruik dan alleen bakpoeder)


Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 160 graden
  2. Kneed alle ingrediënten door elkaar tot een deegbal
  3. Bekleed een bakplaat met bakpapier
  4. Leg hoopjes op de bakplaat, neem voldoende afstand ze lopen nog iets uit. Je hoeft geen mooie ronde balletjes te maken, gewoon een hoopje neerleggen is voldoende
  5. Bak de koekjes 18 minuten in de voorverwarmde oven
  6. Laat de koekjes nog 2 minuten op de bakplaat liggen en laat ze daarna afkoelen op een rooster.
  7. Bewaar de koekjes in een luchtdicht afgesloten trommel.
  8. Doe het deksel goed vast anders vliegen de koekjes er zo uit.....
Eet smakelijk!

Dit recept is voor Gok: oranje





28 opmerkingen:

  1. Hoi Caroline,
    Wat is het verschil tussen bakpoeder en baking soda en waar kan je dat laatste kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En met kokos(bloesem)suiker? Misschien een ideetje om het iets natuurlijker te kunnen houden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je Sukrin al geprobeerd?

    Groet, Jeanine.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik zelf havermout koekjes maak.. gebruik ik alleen kokend water en voeg voor de 'zoetigheid' gewelde rozijn of appel toe.. ze zijn dan wel iets flauw..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaja ik ben op dreef ;-) vandaag deze koekjes gemaakt omdat de speltkoekjes van gister allemaal in 1 x opgegeten waren. Ik heb de suiker vervangen voor 25 gram oerzoet, 25 gram gevijzelde rietsuiker en 50 gram gemalen kokos. Dit bij gebrek aan gewone- en basterd suiker. Het smaakte echt heerlijk de kids hebben alles opgegeten. Zelfs de vriendjes die veel suiker gewend zijn en meestal de gezonde snoepjes en koekjes bij ons thuis niet lusten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klopt het trouwens dat het een heel plakkerig massa is en hoopjes maken moeilijk gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Esther je hebt onder daad gelijk het plakt lekker. Als je het met een ijs lepel op schept gaat het best makkelijk. Ik maak altijd hoopjes met m'n handen. Ik vind eerlijk gezegd niet dat het moeilijk gaat.

      Verwijderen
  7. Ik heb de koekjes iets compacter gemaakt.
    Ik heb de basterd suiker weg gelaten, want basterd suiker en kristal suiker dat was een beetje te zoet en ik heb 75gram volkoren meel genomen, dan zijn ze iets dikker maar nog steeds net zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha janet, leuk zo doe ik het tegenwoordig eigenlijk ook!

      Verwijderen
    2. Oja en ik bak ze met kokosbloemsuiker. k Heb het trouwens in het recept er bij gezet.

      Verwijderen
    3. Als je ze met kokosbloemsuiker bakt, 50 gram kokosbloemsuiker en 75 gram bloem. Vervalt dan zowel de 50 gram kristalsuiker en de 50 gram licht bruine basterdsuiker?

      Verwijderen
  8. Hallo Jacoline, ik vind ze erg lekker. Ik heb er nog een beetje citroenrasp door heen gedaan. Ook lekker. En, het valt me mee, ze zijn na een paar dagen nog steeds lekker! Dankjewel! De speltkoekjes ga ik ook een keer proberen. Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/bakpoeder-van-luchtig-tot-giftig/

    info over bak soda en andere bak middelen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jacolien ik heb je koekjes ook gemaakt maar dan met kokosolie i.p.v. roomboter en de bloem vervangen voor speltmeel, ik heb er cranberries en gehakte cashewnoten doorgedaan. Ik had alleen een foutje gemaakt met het recept ik was de ei vergeten over te schrijven in mijn receptenshriftje en heb er omdat het zo droog bleef zo'n 40 gram meer kokosolie door gekneed. Het was even wat kneedwerk maar eindelijk had ik een niet plakkerige stevige homp deeg. Ik deel dit met je omdat ik ik de koekjes door mijn foutje errrgggg lekker vond. het waren net een soort van kletskopjes en ik vond ze eigenlijk nog lekkerde dan jou recept daarna ook jou recept. ik heb er hoopjes van gemaakt op de bakplaat en even iets platter gemaakt met een vork misschien leuk voor jou oom ook dit eens uit te proberen. Het was in ieder geval een erg leuk foutje die ik niet erg vind om vaker te maken . Ik heb overigens alleen maar 50 gr kokosbloesemsuiker in het recept gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eerste keer dat ik een krokant in plaats van taai, mueslireepachtig havermoutkoekje heb gegeten...het is héérlijk! Heb gekozen voor volkorenmeel en half roomboter, half kokosolie. Heb daarnaast de bruine suiker weggelaten. Geweldig recept. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb deze koekjes al een paar keer gebakken en ze zijn hier favoriet. Ik ben aan het experimenteren geweest met de suikers en heb de basterdsuiker vervangen door kokosbloesemsuiker en de kristalsuiker door honing. De verhouding suiker-honing is 100 gr. suiker tegen 130 gram honing. Je merkt qua zoetheid geen verschil! Dankjewel Jacoline voor het delen van al je (h) eerlijke recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja ik experimenteer er ook mee fijn dat je de verhouding even deelt. Enne graag gedaan hoor geniet er maar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk koekje heb hem gemaakt met kokosolie in plaats van boter en 50 gr kokosbloesemsuiker.
    Volgende keer doe ik er speculaaskruiden bij,dit word een blijvertje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook erg lekker met amandelmeel en geprakte banaan. Beetje honing en flink wat rozijnen om het nog wat zoeter te maken. Buitenkant knapperig en binnenkant beetje zacht. Als kruiden wat kardemom, gember en kaneel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Jacoline,

    Met het bakken van je havermoutkoekjes, is het misschien een alternatief voor gewone suiker
    als je daarvoor in de plaats PALMSUIKER gebruikt? Een zakje van 250 gr. kost € 1,99, verkrijgbaar bij supermarkt Jumbo, misschien ook wel andere dat weet ik dus niet.
    Niet goedkoop dus maar wel veel minder slecht. Ik gebruik het zelf ook en volgens mij vinden kinderen dat ook heerlijk. Uiteraard moet je niets teveel eten, toch?
    Hart.gr. Elly A.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijke koekjes. Precies volgens recept gebakken, wel zonder baksoda en met dubbel bakpoeder. Perfect en lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Net samen met mijn dochter de havermout koekjes gebakken! Wij hebben er peacan nootjes en cranberry aan toegevoegd. Heeeeeeerlijk zijn ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo. Waarom bakpoeder ? ik gebruik dit nooit voor cake of koekjes. Ik heb nu volkoren tarwemeel gekocht, en een recept vinden lijkt onmogelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig handelsplatform, gemakkelijk te gebruiken en snel op te nemen met bitcoins, bankrekening, PayPal, skrill enz. Ik heb dit platform gebruikt in combinatie met de meest aanbevolen forexstrategie en binaire optiehandel op internet van Carlos Ellison en tot nu toe heb ik geen klachten en verdien ik wekelijks bijna $ 5000- $ 8000. Hij is echt geweldig, de beste in zijn vak en uniek onder andere, ik ben dankbaar en wil dat jullie allemaal meedoen aan zijn goede werken. Neem contact met hem op via whatsapp: +12166263236
    E-mail: carlose78910@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. HOE IK MIJN GEWENSTE LENINGSBEDRAG KREEG VAN EEN BETROUWBAAR EN VERTROUWD LENINGSBEDRIJF VORIGE WEEK E-mail voor onmiddellijke reactie: drbenjaminfinance@gmail.com Bel / sms: +1(646)820-1981 Whatsapp +19292227023 Bezoek hun website en geloof zelf Bedrijfswebsite: https://capitalmanage-inc.com/

    Hallo allemaal, mijn naam is meneer Justin Riley, ik kom uit de Verenigde Staten, ik ben hier om te getuigen hoe ik mijn lening kreeg van CAPITAL MANAGEMENTS INC (drbenjaminfinance@gmail.com) nadat ik me twee keer had aangemeld bij verschillende leningverstrekkers die beweerde geldschieters te zijn hier op dit forum, ik dacht dat hun leningen echt waren en ik solliciteerde, maar ze gaven me nooit een lening totdat een vriend van me me voorstelde aan {Dr.Benjamin Scarlet Owen} de CEO van CAPITAL MANAGEMENTS INC die beloofde te helpen mij met een lening van mijn verlangen en hij deed echt wat hij beloofde zonder enige vorm van uitstel, ik had nooit gedacht dat er nog betrouwbare leningverstrekkers waren totdat ik {Dr.Benjamin Scarlet Owen} ontmoette, die me echt hielp met mijn lening en mijn leven ten goede. Ik weet niet of je ook een dringende lening nodig hebt, dus neem gerust contact op met Dr. Benjamin Scarlet Owen op zijn e-mailadres: drbenjaminfinance@gmail.com CAPITAL MANAGEMENTS INC bevat alle informatie over hoe je snel aan geld kunt komen en
    pijnloos via Whatsapp +19292227023 E-mail: drbenjaminfinance@gmail.com

    En overweeg al uw financiële problemen aangepakt en opgelost. Deel dit om nu een ziel te helpen, bedankt
    Bezoek hun website en geloof jezelf Bedrijfswebsite: https: //capitalmanage-inc.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Jacoline, kan ik de basterd(kristal)suiker ook vervangen voor 100 gram
    xylitol ?

    BeantwoordenVerwijderen