maandag 6 januari 2014

Cake van amandelmeel met honing en appel

Suiker en glutenvrije cake van amandelmeel met appel en honing


Een paar maanden geleden plaatste ik een recept voor een heerlijke speltcake met appel en honing. Ik kreeg veel vragen of je die van amandelmeel kunt maken. En ja hoor..... vanaf vandaag het recept!
Een glutenvrije cake, maar ook heel goed geschikt om van te snoepen als je koolhydraatbeperkt eet!

Ingrediënten
Recept: printen

  • 4 biologische eieren
  • 200 gram amandelmeel
  • 50 gram biologische roomboter of 50 gram zachte kokosolie
  • 1 1/2 theelepel baking soda
  • 100 gram honing 
  • snufje zout
  • 1 appel
  • snuf kaneel

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Vet een cakeblik goed in met roomboter of kokosolie (mijn formaat 21 x 11 cm)
  3. Schil de appel en snij hem in kwarten. Snij de kwarten in dunne plakjes van ongeveer 0,5 cm
  4. Mix de honing samen met de roomboter en eieren tot een egale massa
  5. Voeg de baking soda toe aan het amandelmeel en even goed er doorheen roeren.
  6. Schep het amandelmeel door het eimengsel tot een egale massa.
  7. Schenk het mengsel in het cakeblik
  8. Druk in de bovenkant de plakjes appel, niet te diep
  9. Eventueel nog een snuf kaneel op de appel strooien
  10. Bak de cake in 45 minuten gaar en goud bruin.
  11. Laat de cake goed afkoelen in de vorm en haal hem er dan uit. Verder laten afkoelen op een rooster.
Eet smakelijk!




34 opmerkingen:

  1. Die ga ik heel snel proberen te maken! Kan ik de honing vervangen voor stevia om hem helemaal "groen" te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor je kunt stevia gebruiken. Alleen geen idee hoeveel moet je even proeven

      Verwijderen
    2. Door de appel blijft ie "oranje" hoor ;-)

      Verwijderen
  2. kan ik ook kokosbloesemsuiker gebruiken ipv honing

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt mij een mooi alternatief! Toch 1 vraagje, hoe weeg je de kokosolie, in harde toestand of is dit 50 gram gesmolten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maakt niet uit of het gesmolten is of niet. In beide gevallen zal het 50 gram zijn

      Verwijderen
  4. Daar zat ik op te wachten
    Ga hem donderdag bakken dan is mijn vrije dag
    Hoe groot is jou cake-vorm Jacoline
    Grt Annie Laumen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vndaag je cake gemaakt
    Hij was lekker luchtig alleen wat te donker gebakken
    Ik had mijn heteluchtoven op 180 gezet
    Ik denk dat 150-160 voldoende is
    Grt Annie Laumen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij mij ook te donker, ga hem nu ook iets minder heet zetten en nog eens proberen

      Verwijderen
  6. Ik heb vandaag deze cake gebakken met kokosolie. Omdat ik dit van tevoren smelt, is het beslag best wel dun geworden en zakten de stukken appel snel de cake in. Volgende keer maar eens met roomboter proberen. Is eigenlijk wel zo lekker, natuurlijk. En dan doe ik ook wat kaneel door het beslag voor iets meer smaak. Maar hij was nu al erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb deze vorige week gemaakt, met wat kaneel door het beslag.
    Hij bevalt mij heeeel erg goed! Lekker luchtige cake (wat ik met amandelmeel niet eerder voor elkaar heb gekregen)

    Ik kijk altijd weer uit naar een nieuw recept van je!

    Gr, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er staat op baking soda ik heb leckers bio backpoeder is dat nou het zelfde?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vandaag de cake gemaakt en hij is ontzettend goed gelukt! Ik had nog wat kaneel en vanille essence door het beslag gedaan wat erg lekker is geworden.
    De heteluchtoven kan idd beter iets lager dan 180 graden. Ik heb hem grootste tijd op 160 gehad en heb hem toen alsnog iets eerder eruit gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik de appel weg laat, heb ik dan een "gewone" cake die ook lukt?
    Mvg Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb deze cake van de week gemaakt, en hij is zo waar gelukt! En dat is vrij uniek bij mij :) Ik ben alleen niet heel erg weg van de smaak, vind m een beetje te eiïg :) En hij moet inderdaad zeker niet op 180 graden! Ik had m op 160 staan, maar vergeten op tijd te kijken. Na 45 minuten was hij (gelukkig) niet verbrand, maar wel wat donkerder dan jouw cake en dat proef je wel een klein beetje :) In plaats van honing heb ik rijststroop gebruikt maar de volgende keer gebruik ik daar iets meer van, of agave, want wat mij betreft mag hij iets zoeter :) Nu, twee dagen later, smaakt hij wel iets lekkerder! Ach, het was de eerste keer dat ik dit recept maakte, wie weet smaakt 'ie nóg beter een volgende keer nu ik weet waar ik op moet/kan letten :)

      Iig bedankt voor al je recepten!!!

      Mvg Nathalie

      Verwijderen
  11. Dank je wel voor dit recept. Vandaag gemaakt en het smaakt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kan ik ook boekweitmeel gebruiken?
    En door het beslag gemalen appels en rozijnen doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. backing soda is in het nederlands gewoon zuiveringszout en dat heeft bijna elke drogist klein groen doosje zo rond de 2 euro

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze cake is mij echt goed bevallen. Is niet moeilijk te maken, ingrediënten heb ik altijd in huis en mijn gasten vinden de cake ook erg lekker. Het lukt altijd. De cake vind ik wel het lekkerst als deze is afgekoeld. Erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi een snelle vraag; kan dit recept ook zonder de appel? Of wordt het dan te droog? Ik zoek een 'nette' cake die ik kan gebruiken om er cafe-frietjes van te maken voor een traktatie...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vanmiddag deze cake gebakken en hij smaakt goed! Na de reacties hierboven te hebben gelezen heb ik ervoor gekozen om 2 eieren ipv 4 te gebruiken, gezoet met een combi van honing en ahornsiroop en wat kaneel door het beslag. Bij de ingrediënten staat een snufje zout, maar deze zie ik in het recept niet terugkomen. Hier trouwens ook 45 minuten op 160 graden gebakken. Bij een hogere temperatuur vrees ik dat de cake verbrand zou zijn. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik snap er niets van. Mijn baksels met amandelmeel zijn altijd een droge homp! Nu ook weer. Recept gevold en tijdens het toevoegen van de meel aan het eier mengels al geen "vloeibare" substantie maar een korrelige. 4 (!!) Eieren toegevoegd en tegen beter weten in gebakken. Resultaat een hele droge cake die alleen met water weg te krijgen is :( wat doe ik fout!?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij mij prima gelukt. Ingredienten precies volgens recept. Hete lucht oven op 160 graden, eerste half uur met folie, daarna 20 minuten zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kan ik de cake invriezen? Wil hem gaan maken voor mijn dochter haar verjaardag Vlg week zaterdag, maar Ik zit erg krap in mijn tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Kim dat kan, je hoeft alleen maar de cake dan de avond tevoren er uit te halen. En op het aanrecht laten ontdooien

      Verwijderen
  20. Je kan bakpapier op de cake leggen met afbakken wordt hij minder donker

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je kan bakpapier op de cake leggen met afbakken wordt hij minder donker

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vandaag de cake gemaakt enkel met iets andere verhoudingen en ingrediënten.

    150 gr. Amandelmeel
    50 gr. Boekweitmeel
    40 gr. Gesmolten kokosolie
    50 ml. Kokosmelk
    3 Biologische eieren
    +/- 50-60 ml. Dadelsiroop (op het oog)
    1,5 tl. Biologisch bakpoeder
    0,5 tl. Kaneel door het beslag en snufje op de appels

    Ovenstand: 160 graden
    Tijd: 45 minuten / na 30 minuten op de cake aluminiumfolie gelegd dat deze niet te donker wordt.

    Cake is heerlijk geworden en dank je wel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super recept!
    Heerlijk van smaak, luchtig en niet zoet.
    Wel heb ik al twee maal de baktijd aangepast. Hete lucht (Boretti)180 graden maar met 20 minuten is hij klaar en gaar!
    Nóg meer rede om vaak deze cake te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ook vorig weekend gemaakt. Was super lekker. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen