zaterdag 30 juni 2012

Quiche met courgette, ui en geitenkaas


Alleen al om de geitenkaas wilde ik deze quiche maken. Naast dat er mijn nieuwe favoriete kaas in zit en deze er leuk uit ziet, is die ook nog eens erg verrassend lekker. Het recept vond ik op de blog van Kell's kitchen. Het oorspronkelijke recept is met aubergine, suiker en quichedeeg. Ik veranderde het recept omdat ik geen aubergine in huis had en wel een courgette en natuurlijk zonder suiker en zonder deeg... maar dit is absoluut geen gemis. De smaak met de geitenkaas en zongedroogde tomaatjes is werkelijk verrukkelijk! Mocht je niet van geitenkaas houden dan is Mozzarella zeker een goed alternatief.

Ingrediënten (2 á 3 personen)
Recept printen
  • olijfolie
  • 2 middel grote uien in halve ringen
  • 1 courgette in dunne plakjes
  • 200 ml slagroom
  • 4 eieren
  • zout & peper
  • 100 gram geitenkaas in kleine blokjes
  • +/- 10 zon gedroogde  tomaten
  • 50 gram geraspte kaas
  • ongeveer 200 gram cherry tomaten
  • verse basilicum
  • 2 eetlepels pijnboompitten
Bereiding

  1. Snijd de ui in halve ringen. 
  2. Verwarm een scheutje olijfolie in een pan en fruit hierin de ui glazig. 
  3. Voeg halverwege de courgette toe.
  4. Klop de slagroom en eieren samen en voeg zout en peper naar smaak toe. 
  5. Leg in een springvorm van ca 22 cm bakpapier. Als je bakpapier even nat maakt en het water er uit knijpt kun je het gemakkelijk vormen. 
  6. Leg op de bodem de ui en de courgette, brokkel hierboven de geitenkaas. 
  7. Halveer de cherry tomaatjes en leg deze met de gesneden kant naar boven. 
  8. Houd een paar tomaatjes over voor de garnering. 
  9. Schenk nu het eimengsel hier overheen en strooi er de geraspte kaas overheen. 
  10. Halveer de zongedroogde tomaatjes en garneer deze samen met de overgebleven cherry tomaten op de bovenkant. 
  11. Leg in het midden een takje basilicum en strooi er de pijnboompitten over heen. 
  12. Bak de quiche in ca 30 minuten op 180 graden, goud bruin. 
Eet smakelijk!


Dit recept is voor Gok: oranje





11 opmerkingen:

  1. Hoi, ik kom je net tegen via de blog eet je goed,voel je goed. En ik ben ben aangenaamd verrast over je blog, sinds de Pinsteren ben ik ook aan het gokken en wat extra inspiratie is altijd fijn.

    Groetjes MooieRooie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jacoline,
    Je hebt een erg leuke blog!
    Geitenkaas is ook echt mijn favoriet, voor quiches en salades, etc.
    Hierbij een heerlijk recept voor een quiche.

    Benodigdheden:
    300 gr. geitenkaas
    500 gr. groene asperges
    5 eieren
    200 ml slagroom (ongezoet, ongeklopt)
    200 gr basilicum
    peper en zout

    asperges koken en afgieten
    taartblik invetten met roomboter
    met een staafmixer de eieren en basilicum pureren
    slagroom toevoegen, afsmaken met peper en zout
    mengsel in taartblik gieten
    asperges erin leggen
    geitenkaas (plakjes) erbovenop leggen

    45 min in de oven op 180 graden.

    Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dit recept groen???
    Lijkt mij idd heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee helaas dit recept is oranje voor Gok. Mocht je het groen willen maken gebruik dan bv spinazie of prei in plaats van courgette.

      Verwijderen
  4. Beste Jacoline,
    Wat een heerlijke recepten heb je. Ik heb de taart geprobeerd vanavond maar bij mij blijft de onderkant heel zompig...dat had ik ook al met de prei ham muffins.. Heb jij enig idee wat is verkeerd doe? De smaak was overigens heerlijk!
    Gr. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marjolein, dank je wel. Misschien het rooster wat lager in de oven plaatsen.. .k weet niet of je boven en onder warmte gebruik? En dan toch nog net even wat langer in de oven.

      Verwijderen
    2. Dank voor je snelle antwoord! Ja, ik gebruik inderdaad boven en onder warmte. Ik zal het eens proberen om m wat lager in de oven te zetten. Wij zijn net verhuisd dus ken de oven nog niet zo goed :-). Groetjes Marjolein

      Verwijderen
  5. Hallo Jacoline,

    Bij mij bleef het ei mengsel na het bakken nog erg vloeibaar, zou dit komen door de cherrytomaatjes? Ik heb het nog langer in de oven gedaan maar het bleef vloeibaar. Enig idee hoe dit kan?
    Ik heb het gebakken in een combimagnetron op 180 graden voor 40 minuten en daarna op 200 graden nog eens 10 minuten.

    Groetjes Enya

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, uit tomaten kan veel vocht komen en dat beïnvloed de baktijd. De temp een beetje hoger en langer is dan wat beter.

      Verwijderen
  6. hoi,Jacoline
    Kan ik de slagroom ook vervangen door amandelmelk want mijn zoon mag geen koemelkproducten?
    Erg leuke blog heb je!
    Groeten Alinda

    BeantwoordenVerwijderen