woensdag 29 oktober 2014

Koekjes: koolhydraatarm en suikervrij


Koolhydraatarme koekjes en suikervrij


Vers, knapperig, flinterdun, smaakvol, gewoon heerlijk. Het is bijna niet te geloven dat er koekjes bestaan die koolhydraatarm en suikervrij zijn. Maar dit zijn super lekkere koekjes en in een heel korte tijd gemaakt. Ook dat is fijn! O ja, wil je de koekjes extra lekker maken, gebruik dan klein beetje chocola... nog lekkerder. Tja, ze zijn dan niet meer suikervrij... maar ach, zo'n klein beetje chocola.
Smullen maar.


Ingrediënten (voor 12 koekjes)
  • 100 gram amandelschaafsel
  • 1 eiwit
  • eventueel 40 gram pure chocola (minimaal 70%) 

Bereiding
  1. Verwarm de oven voor op 150 graden
  2. Meng in een kom het eiwit met de amandelschaafsel
  3. Schep met een lepel een hoopje amandelschaafsel op bakpapier
  4. Vorm nu met een lepel / vork het geheel tot een rondje en duw het een klein beetje plat, niet te dik laten want dan blijven ze taai
  5. Bak de koekjes in ca 25 á 30 minuten goudbruin
  6. Laat de koekjes op de bakplaat afkoelen
Wil je chocoladekoekjes:
Smelt dan de chocola en strijk met een bakkwast de onderkant van het gebakken koekje in met chocola.










23 opmerkingen:

  1. Dat is weer zo' n recept om te proberen. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm! Ik heb wel een lepeltje honing door het 'beslag' gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dit groen en mag het als tussendoor of wordt het oranje omdat er chocolade op zit?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank dat ik het recept mocht publiceren ik heb de hoeveelheden ietsje aangepast, 100 gram amandelen was voor mij erg veel. Uit 55 gram haalde ik 14 koekjes!
    http://www.koolhydraatarmrecept.nl/amandelkoekjes/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jacoline, dit is een heerlijk tussendoortje zonder KH. Daar word ik blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn inderdaad makkelijk en lekker ik zelf doe de chocolade in kleine stukjes en kokos rasp en rozijntjes door de amandelschraaf heen dan zijn ze ook lekker .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Jacoline,

    Bedankt voor dit simpele, lekkere en koolhydratarme recept! Ik zelf meng er een beetje zoetstof (stevia poeder) en kaneel er door heen. Ik heb even een vraagje. Denk je dat deze amandelkoekjes ook lekker smaken met parmezaankaas? Dus een hartige versie ;)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eindelijk een recept waar écht nagenoeg geen suiker in zit! De meeste "gezonde koekrecepten" bevatten nog veel fruitsuikers. Voor een diabetespatient dus toch niet gezond. Ik ga deze zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niet gewend om zonder suiker te eten, ik vind ze daarom niet lekker. Ze zijn wel erg vullend, maar helemaal niet zoet. Wellicht zijn de tips van honing etc. een goed idee, om toch een beetje lekkere smaak te krijgen. Ze zien er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zonder suiker eten is veel en veel gezonder. Dus.....gewoon proberen.

      Verwijderen
  10. Moet het eiwit stijfgeklopt worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moet het eiwit stijfgeklopt worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Interessant recept ga ik eens uitproberen. Ik ken wel een variant met ahornsiroop http://kookbroeders.nl/amandelflorentine/ (superlekker). Dan heb je wel een zoete smaak, maar of het echt suikervrij is kun je betwisten.. Ook chocolade bevat natuurlijk suiker of vervangende zoetstoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is een goed idee inderdaad toekomst artikel lezen we een tijdje en soms het tegenovergestelde over dit onderwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ze waren echt erg lekker van smaak. Lekker knapperig.

    BeantwoordenVerwijderen